Het spel dat iedereen speelt: wiskundige schuifpuzzel 2048

De eenvoudige schuifpuzzel 2048 werd net zo snel in elkaar geknutseld als Flappy Bird. En met evenveel succes.

Game 2048: mateloos populair.
Game 2048: mateloos populair.

Twee dagen. Zoveel tijd kostte het de negentienjarige Italiaanse programmeur Gabriele Cirulli vorige maand om zijn spel 2048 te ontwikkelen. Evenveel tijd als het de Vietnamese Dong Ngyen kostte om Flappy Bird in elkaar te knutselen. Dat is niet het enige wat de twee spellen met elkaar te gemeen hebben. Beide zijn eenvoudig in opzet en ook mateloos populair onder smartphone-gebruikers.

Het spel van Cirulli is een simpele wiskundige schuifpuzzel. De speler moet tegels met nummers in een machtenreeks van het getal twee op elkaar schuiven op een speelvlak van vier bij vier tegels. De tegels worden dan opgeteld. Dus twee (21) en twee (21) worden een tegel van vier (22), vier en vier worden een tegel van acht (23) en ga zo maar door. Dit moet zo vaak gedaan worden tot de creatie van een tegel van 2048 (211); het doel van het spel. Dat klinkt misschien makkelijk, maar is dat zeker niet. Met elke beweging schuiven alle tegels mee en komen er ook nieuwe bij.

De game is niet vernieuwend, geeft Cirulli toe tegenover de Los Angeles Times. Hij baseerde het op andere populaire schuifpuzzels voor Android en iOS als Threes en Fives. Die gebruiken andere priemgetallen om steeds grotere getallen (machtenreeksen van drie en vijf) op de tegels te krijgen. „Ik wilde mijn eigen versie maken met animaties en een afwijkende spelbeleving. Eigenlijk vooral als een oefening”.

Het succes van 2048 is misschien wel groter dan dat van Flappy Bird. Dit spel was al sinds april 2013 te vinden in iTunes voordat het begin dit jaar een wereldwijde hype werd. Cirulli zette 2048 begin vorige maand op zijn website en trekt daar sindsdien wekelijks vijf miljoen bezoekers mee. Al snel werd het spel opgepikt door app-ontwikkelaar Ketchapp en op 18 maart gelanceerd. Het spel is met advertenties gratis te downloaden; voor 2 dollar kan de advertentievrije versie gekocht worden.

Toch leverde het succes van 2048 Cirulli naar eigen zeggen maar enkele honderden dollars op. Een stuk minder dan de 50.000 dollar die Flappy Bird op zijn hoogtepunt dagelijks binnenhaalde. Het ontwrichtte naar eigen zeggen wel het leven van maker Dong Ngyen. Daar heeft de Italiaan geen last van. Voor Cirulli was 2048 een leuk hobbyproject dat nu afgerond is. „Mijn avontuur in de game-industrie was per ongeluk”. En waarschijnlijk ook eenmalig. Cirulli heeft al aangegeven weer terug te keren naar zijn eigen werk: het ontwikkelen van app-interfaces en websites.