denken @nrc.nl

Leg de lat hoger in het onderwijs

schrijft Martijn Schouten uit Singapore

Met interesse heb ik de artikelen van afgelopen weekend gelezen over de staat van het Nederlandse onderwijs.

Ik ben zelf een product van de Nederlandse zesjescultuur: onder het motto ‘minimale inspanning, maximaal resultaat’ heb ik veel tentamens en examens gehaald. Mijn ogen zijn uiteindelijk geopend tijdens mijn studietijd in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. In Duitsland waren alle cijfers onder een 8 niet goed genoeg voor mijn medestudenten. Ook in het VK was iedereen zeer gemotiveerd om een ‘First Class Honours’ te behalen.

Zonder de juiste resultaten krijg je in deze landen geen toegang tot een goede vervolgopleiding, kun je niet bij een zogeheten ‘top-tien-bedrijf’ werken, et cetera. Het risico voor de beperking van carrièrekansen was bepalend voor mijn medestudenten om zeer gemotiveerd te leren.

Ook nu ik in Singapore woon, herken ik dit patroon. Zonder de hoogste studieresultaten komt een leerling niet op de beste middelbare school en niet op de beste universiteit. Dat bepaalt uiteindelijk voor deze leerlingen een groot deel van hun toekomst.

In Nederland zal de ‘zesjescultuur’ snel veranderen als voor bepaalde universiteiten de toelatingseis wordt verhoogd van ‘eindexamen vwo gehaald met een 5.5’ naar ‘minimaal een 8’.

Dit soort eisen zal twee veranderingen tot gevolg hebben. Ten eerste maakt het de noodzaak om te leren duidelijk. Ten tweede zal het niveau van de universiteit omhooggaan, omdat iedereen eenzelfde motivatie heeft om te studeren. Als de lat voor iedereen wat hoger wordt gelegd, zal er iets harder worden gelopen met veel betere resultaten tot gevolg.

De paashaas is een soort Jezus voor kinderen

zegt Annemarie Koeleman uit Blokker

Vrijdag las ik het stuk van Rikko Voorberg die op luchtige en vermakelijke toon uitlegt wat de paashaas in het paasverhaal doet. Ik mis een belangrijk detail, namelijk de betekenis van de haas. Hieronder een kleine aanvulling.

Onze kinderen leren op de kleuterschool dat de haas het enige dier in het dierenrijk is dat bereid is zichzelf op te offeren om een soortgenoot te redden. Net zoals Jezus dat heeft gedaan voor de mensheid. Om het liefdevolle kerstverhaal niet te bruut te verstoren voor de kleuters (de door Voorberg besproken doornkrans is treffend) wordt de haas hiervoor symbolisch ingezet.