Apple koopt nog meer aandelen terug - omzet stijgt dankzij iPhone

De omzet van Apple was in het eerste kwartaal van dit jaar 33 miljard euro.
De omzet van Apple was in het eerste kwartaal van dit jaar 33 miljard euro. Foto EPA / Maja Hitij

Apple wil nog eens 30 miljard aan aandelen terugkopen en het kwartaaldividend verhogen met 8 procent. Dat maakte het bedrijf zojuist bekend. Apple verwacht het komende financiële kwartaal een minder goede omzet te behalen.

Het totale bedrag waarmee Apple aandelen terugkoopt, komt nu uit op 90 miljard dollar. Eerder maakte het bedrijf al bekend voor het eind van volgend jaar voor 60 miljard aan aandelen terug te kopen.

Betere omzet dan verwacht, maar gaat stagneren

Het bedrijf had het tweede financiële kwartaal 45,6 miljard dollar (33 miljard euro) omzet. Dat is meer dan analisten verwachtten: 43,7 miljard. De winst per aandeel was ook hoger dan verwacht: 11,62 in plaats van 10,15 dollar. De omzet steeg met vijf procent ten opzichte van vorig jaar.

In maart verkocht Apple 43,7 miljoen iPhones, 16,35 miljoen iPads en 4,1 miljoen Macs. De iPhone-verkoop steeg tegen verwachtingen in met 17 procent. iPads werden daarentegen 16 procent minder verkocht dan vorig jaar. Macs vijf procent meer.

Apple verwacht dat de omzet daalt tot tussen de 36 en 38 miljard dollar. Gevreesd wordt dat de markt waarop Apple opereert verzadigd is. Bovendien zouden mensen nu liever een goedkopere smartphone kopen. Anderen denken dat het bedrijf haar innovatieve kracht verloren is, nu Steve Jobs is overleden.

Waar blijven de revolutionaire gadgets?
Onze technologieredacteur Marc Hijink in reactie op de cijfers:

Als je zo groot bent is het lastig te blijven groeien: in hetzelfde kwartaal vorig jaar nam Apples omzet in Q2 nog toe met 11 procent, nu met 5 procent. Apple heeft kritiek te verduren gehad over het uitblijven van nieuwe ‘revolutionaire’ gadgets als de iPhone (2007) en iPad (2010). De afgelopen jaren kregen die apparaten wel updates, maar spectaculaire wijzigingen ontbraken. Tegelijkertijd belandde Apple in een patentenoorlog met concurrent Samsung. Momenteel loopt er in de VS weer een grote rechtszaak over gestolen smartphone-ideeën.

Apple concentreert zich op het uitbouwen van het imperium op basis van de huidige producten, met behoud van het luxe imago. Gebruikers worden in het Apple-systeem gelokt (de online winkels App Store, de iTunes Store en synchronisatiedienst iCloud). Momenteel zijn er 800 miljoen iTunes-gebruikers, die hun creditcard-gegevens aan Apple toevertrouwen. Dat creëert een vaste gebruikersgroep die ook geneigd zal zijn de volgende generatie Apple-producten te kopen. Het ‘halo-effect’ , zoals topman Tim Cook het omschrijft, is gebaseerd op klantentrouw.

Lees verder op ons Techblog.