Economie

Aalberts is de wereldeconomie in het klein

Bouw een huis, en Aalberts kan de kranen en vloerverwarming leveren, via dochteronderneming Henco. De fittingen komen van VHS. Lasco legt de leidingen aan, voor douche of zwembad. Bouw een auto, en Aalberts levert schroeven en bouten. Een vliegtuig? Daar heeft Aalberts ook onderdelen voor.

Aalberts Industries is de wereldeconomie in het klein. Het industrieel conglomeraat uit het Utrechtse Langebroek bestaat uit circa 150 andere ondernemingen. Die maken tapinstallaties voor café’s, verwarmingssystemen, irrigatiesystemen voor de land-en tuinbouw, meetinstrumenten voor olie- en gasbedrijven. Onder de vlag van Aalberts worden ook ventielen gemaakt, leidingen, energieregelaars voor kantoren. Vandaag, in het Amsterdamse Hilton Hotel, is de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.

Aalberts merkt ’t meteen, als het slecht gaat

Gaat het slecht in de vliegtuigbouw, dan gaat het minder goed met Aalberts (ruim 12.000 werknemers, 2 miljard euro omzet over 2013). Gaat het slecht in de bouw, dan merkt Aalberts dat ook.

2013 was voor de Europese bouwtak van Aalberts een “uitdagend jaar”, valt in het jaarverslag te lezen. Vaak een eufemisme voor: het gaat niet zo goed. En inderdaad - in Nederland was het aantal bouwvergunningen dat het afgelopen jaar verleend werd “historisch laag”.

In de Europese auto-industrie ging het een tijdje iets beter, nu daalt het aantal verkochte auto’s weer.  Aalberts is nog positief: in Duitsland - daar worden veel auto’s gemaakt - was er sprake van “een stabiel goed niveau”, schrijft het concern.

Ongekroonde overnamekoning

De technisch dienstverlener en toeleverancier van industriële toepassingen, want dat is de verzamelnaam van wat Aalberts doet, werd groot door overnames. Oprichter, en nu president Jan Aalberts, hanteert daarbij een paar principes. Het bedrijf moet financieel gezond zijn en grondige reorganisaties zijn niet nodig.

Het zijn goede principes- van een paar ton omzet in oprichtingsjaar 1957 heeft het concern nu een omzet van 2 miljard euro. Jan Aalberts wordt daarom ook wel de “ongekroonde ‘overnamekoning’ van Beursplein 5″ (€) genoemd.