Klein eerbetoon aan de oorlogsveteraan die een berg beschilderde

Salvation Mountain.
Salvation Mountain. Foto ANP / Valerie Kuypers

Salvation Mountain is voor velen geen onbekende naam meer. Het is de berg waar oorlogsveteraan Leonard Knight sinds begin jaren tachtig aan een kunstwerk werkte. Na drie decennia verven en bouwen overleed Knight in februari. Twee filmmakers maakten een korte documentaire over hem.

Het is dus, kort gezegd, een geverfde berg. In de Californische woestijn, vlak bij de grens met Mexico. Knight belandde er nadat hij met zijn luchtballon een noodlanding moest maken. Hij zag het als een teken van God dat hij daar terechtkwam.

Dus bouwde Knight daar stukje bij beetje, met adobe, stro en heel veel verf, aan wat zijn eerbetoon aan God en de liefde werd. Zijn tegenstander was al die tijd de hete woestijnzon die de felle kleuren deed vervagen. Maar Knight bleef noestig nieuwe lagen verf aanbrengen: in 2004 zaten er al vijftien lagen verf op Salvation Mountain. “Van een afstand oogt Salvation Mountain als een gigantisch, half gesmolten kinderijsje”, schreef de krant toen (hier het hele artikel, gratis te lezen voor abonnees).

Gaandeweg werd de berg een bezienswaardigheid: nrc.next schreef twee jaar geleden dat er soms wel honderdvijftig mensen op een dag langskomen. Ongetwijfeld lag dat ook aan de film Into The Wild (2007), waar Knight en de berg een rol in kregen.

De band Hurts nam bovendien een clip op bij Salvation Mountain, voor de vorig jaar zomer uitgekomen single ‘Somebody To Die For’.

Doorgaans kwam er weinig naar buiten over de man achter de berg, die in 2011 in een verzorgingstehuis voor dementerenden werd opgenomen en daar ruim twee maanden geleden overleed. Filmmakers Ben Stoddard en Dave Ehrenreich maakten een korte documentaire waarin hijzelf ook aan het woord komt en zetten die de afgelopen week online.

Toen hij moest worden opgenomen, zei hij dat hij vooral hoopte dat de berg goed onderhouden zou worden. Deze website zet zich daar nu voor in. Hier kun je meer lezen over Knight en zijn berg.

    • Peter Zantingh