‘We moeten bewuster kijken’

Koen Hauser is de nieuwe Fotograaf des Vaderlands // Met zijn gestileerde beelden zet hij de werkelijkheid naar zijn hand // Heel anders dan Ilvy Njiokiktjien, die een dag wachtte op het goede beeld

Op de knop drukken is voor de nieuwe Fotograaf des Vaderlands Koen Hauser (42) pas stap één. De fotograaf en beeldend kunstenaar vindt het bewerken van het beeld net zo belangrijk. „Ik wil mijn eigen voorstellingen maken, zoals ik die in mijn verbeelding zie.” De eerste foto in dit project is een vrouw met een pasgeboren baby. In de bewerking van Hauser is de vrouw een engelachtige verschijning geworden, met golvend haar in zacht filmlicht. De baby? Die is weg.

Juist omdat Hauser moderne technieken gebruikt om de werkelijkheid naar zijn hand te zetten noemt de jury hem ‘een voorbeeld voor de fotografie’. Hij neemt de ambassadeurstitel over van Ilvy Njiokiktjien, die de eerste Fotograaf des Vaderlands was.

De Fotograaf des Vaderlands wordt door de organisatie benoemd. Was je verbaasd toen ze je vroegen?

„Verbaasd niet, maar ik moest er wel even over nadenken. Het publieke aspect vond ik wel spannend. Je moet het gezicht van de fotografie worden. Maar ik vind het zo leuk om over mijn vak te vertellen dat ik al snel ‘ja’ gezegd heb.”

Kijk! Mijn geluk is het thema dat jij meegekregen hebt van de organisatie. Wat ga je daarmee doen?

„Ik bewerk bestaande foto’s van een gelukkig moment, om mijn eigen interpretatie van het geluk van die mensen op de foto vast te leggen. Ik ben er al mee begonnen. Vanwege het thema zullen het vaak glamourachtige foto’s worden. Maar mooier maken is niet het doel. Ik wil op deze manier feit en fictie naast elkaar presenteren.”

Je haalt ‘de bron’ van het geluk weg op de foto’s, zoals die pasgeboren baby. Waarom is dat?

„Omdat het mij om puur geluk gaat. Een universele ervaring. Dat wil ik zo neutraal mogelijk houden. Ik ben trouwens niet alleen op zoek naar foto’s van vrolijke gelegenheden, zoals verjaardagen of afstudeerfeestjes. Ook in tijden van tegenspoed kunnen er geluksmomenten zijn, al leggen we die veel minder vaak vast op een foto.”

Je werkt voor modebladen als Linda. en Volkskrant Magazine, maar je maakt ook eigen werk waaraan goed te zien is dat je beeldend kunstenaar bent. Je werk is niet gemakkelijk samen te vatten.

„Ja, ik denk dat ik hiermee de perfecte combinatie heb gevonden voor mijzelf. Vroeger dacht ik dat ik nergens echt bij paste. Maar nu denk ik dat ik juist ongeveer overal bij pas. Ik ben kunstenaar, maar ik vind het ook fijn om een sensationele modefoto te maken.”

Is je werk niet te conceptueel, te vervreemdend om het grote publiek aan te spreken?

„Dat denk ik niet. Ik zou graag willen dat mensen het ‘snappen’ van een kunstwerk los leren laten. Ik heb liever dat ze nadenken over wat een beeld met ze doet. De ervaring.”

Heb je een missie, als Fotograaf des Vaderlands?

„Ik wil dat we bewuster kijken. Ook naar fotobewerking. Die nemen we vaak zomaar voor lief. Ik wil de bewerkte en de onbewerkte foto’s van Kijk! Mijn geluk naast elkaar laten zien. Ik hoop dat we de schoonheid van beide versies zien.”