‘Ik geloof dat het succesverhaal van The Passion het verhaal zelf is. Al tweeduizend jaar een hit!” zegt Jacco Doornbos van Eye2Eye Media, de producent van de tv-show. Doornbos bedacht het nadat hij The Manchester Passion zag. Ook daar werd de executie van Jezus Christus gebracht als live evenement op straat, met bekende artiesten die popliedjes zingen.
Doornbos: „Binnen de kerk is dit een verhaal voor een klein clubje. Op straat wordt het voor iedereen.”
Leo Fijen van omroep RKK: „In het begin is De Wereld Draait Door essentieel geweest. Voor de eerste editie op tv kwam, zaten alle hoofdrolspelers al bij Matthijs.” Zo kreeg het programma de seculiere zegen van Van Nieuwkerk.
Inmiddels is het spektakel zo groot, dat aandacht als vanzelf komt. Doornbos: „De grootsheid is niet in alle opzichten geregisseerd. Het volk is ermee aan de haal gegaan.” Dit keer bedachten de makers daarom een stunt: het grote witte kruis uit de show werd op een dag zonder toelichting voor het station in Groningen gedropt.