Kehinde Wiley schildert oude meesters zwart

Zien Docu

Close up: Kehinde Wiley

Nederland 2, 23.00-23.55u.

De Amerikaanse schilder Kehinde Wiley werd in de VS beroemd met één trucje: hij schildert nieuwe versies van schilderijen van oude meesters, waarop de witte mannen zijn vervangen door zwarte. Neem bijvoorbeeld ‘Napoleon steekt de Grote St. Bernardpas over’ van Jacques-Louis David, uit 1800. Bij Wiley blijven de heldhaftige pose en de steigerende witte hengst, maar zijn donkere krijger draagt een camouflage- uniform, een bandana en kekke bordeelsluipers. Zo mengt Wiley oude meesters met de kleurige stoffen van Vlisco en schept hij een decoratief politiek-correct universum waarin een gediscrimineerd Amerikaans volksdeel alsnog een glorieus maar imaginair verleden krijgt toebedeeld.

In deze documentaire van Jeff Dupre (ook maker van de film over het kunstwerk The Artist is Present van Martina Abramovic) zien we Wiley ‘een nieuwe uitdaging’ aangaan.

Die uitdaging blijkt niet meer te behelzen dan dat hij geen mannen maar vrouwen schildert. Hij plukt zijn modellen van de straten in New York, laat ze een jurk van Givenchy aantrekken en kiest zijn afbeeldingen opnieuw uit het Louvre.