Omkoping

Smeergeld betalen in het buitenland, SBM is zeker niet de enige

Foto SBM Offshore

Hoe voelt het om aandeelhouder te zijn van een bedrijf dat zich schuldig maakt aan omkoping? Een bedrijf dat desondanks het salaris van de topman vorig jaar met 18 procent verhoogde, tot 800.000 euro? En de drie leden van de raad van bestuur ook nog eens beloonde met bonussen van 3 miljoen euro?

De Franse topman Bruno Chabas van SBM Offshore gaat vandaag tijdens de aandeelhoudersvergadering ondervinden hoe daarover wordt gedacht.

De omkoping

SBM Offshore zou volgens een uitgelekt document voor 185 miljoen euro aan smeergeld hebben betaald. Via een tussenpersoon kregen regeringsfunctionarissen in Equatoriaal-Guinea bijna 18,8 miljoen dollar, 22,7 miljoen dollar ging naar Angola. Een tussenpersoon in Brazilië ontving 139,1 miljoen aan commissie, maar daar is geen “overtuigend bewijs” gevonden voor omkoping.

De boete

De hoogte van de boete wordt bepaald door Justitie in Nederland en de Verenigde Staten, die nu nog bezig zijn met hun onderzoek. Analist Quirijn Mulder van ING verwacht dat de affaire SBM uiteindelijk tussen de 200 en 400 miljoen dollar (tussen de 150 en 300 miljoen euro) zal kosten.

De zorgen

SBM lijkt zich daar weinig zorgen over te maken. Bestuurder Sietze Hepkema zei eerder dat het bedrijf “in een gezonde financiële positie” verkeert. ING-analist Mulder verwacht dat de omvang van de boete nog dit jaar duidelijk zal worden. Dan kan de affaire eindelijk worden afgesloten. Dat is volgens analist Mulder belangrijker dan de hoogte van de boete. “Dat steekt niet op 100 miljoen.”

`
SBM Offshore  is zeker niet het enige Nederlandse bedrijf dat is betrokken bij een (mogelijke) omkopingszaak. Deze bedrijven kwamen de afgelopen jaren in het nieuws met een omkopingsschandaal:

1. Smit Amandla Marine

Maritiem dienstverlener Smit Amandla Marine in Zuid-Afrika, een dochteronderneming van Boskalis, wordt beschuldigd van corruptie en samenzwering bij het toebedelen van contracten tussen 1999 en 2012. Dat ging om het beheer van een vloot van zes schepen voor toezicht op de visquota.

2. Riovia

Vertegenwoordiger Sergio C. van Riovia, ook een dochterbedrijf van Boskalis, zou 1 miljoen dollar hebben gegeven aan een hoge ambtenaar in buurland Uruguay. Inzet was de verlenging van het baggercontract in de Rio de la Plata tussen Argentinië en Uruguay. Het aanbod zou zijn gedaan tijdens een diner in de exclusieve golfclub Buenos Aires Jockey Club, halverwege 2010.

3. Ballast Nedam

Bouwbedrijf Ballast Nedam schikte in 2012 met het Openbaar Ministerie voor 17,5 miljoen euro, wegens het betalen van steekpenningen in Saoedi-Arabië en Suriname.

4. Boskalis

Vorig jaar oktober werd Boskalis al veroordeeld voor het betalen van smeergeld in Mauritius. Het bedrijf betaalde 80.000 euro aan de lokale havenvoorzitter, in 2006 en 2007. Tegenprestatie: een baggerklus in de haven van de hoofdstad Port Louis.

    • Renée Postma & Oscar Vermeer