De Lennon & McCartney van de lettertypes zijn uit elkaar

De namen Hoefler en Frere-Jones zeggen je waarschijnlijk niets, maar je hebt hun werk absoluut gezien. Hierboven bijvoorbeeld. De Amerikanen ontwierpen het lettertype dat onder meer voor Obama’s campagne in 2008 gebruikt werd. Maar de Lennon & McCartney van de lettertypes, die tot voor kort hooguit wat soebatten over de hoogte van een kleine letter t, hebben nu hoog oplopende ruzie. De een eist twintig miljoen dollar van de ander.

Obama in oktober 2008. Zijn campagne gebruikte het lettertype Gotham, ontworpen door Tobias Frere-Jones.
Obama in oktober 2008. Zijn campagne gebruikte het lettertype Gotham, ontworpen door Tobias Frere-Jones. Foto EPA / Steve Pope

De namen Hoefler en Frere-Jones zeggen je waarschijnlijk niets, maar je hebt hun werk absoluut gezien. Hierboven bijvoorbeeld, bij de campagne van Obama. Maar de Lennon & McCartney van de lettertypes, die tot voor kort hooguit wat soebatten over de hoogte van een kleine letter t, hebben nu flink ruzie. De een eist twintig miljoen dollar van de ander.

Waarom is dat interessant? Ten eerste, zoals iemand in het artikel van Businessweek zegt: meestal gebeurt er in dat wereldje niet veel. Zelden zijn er grote conflicten waar veel geld mee gemoeid is, maar nu wel. En dan ook nog tussen dé twee grootste geniën op hun gebied.

En ten tweede omdat het inzicht geeft in een interessant vakmanschap. Zoals ook geldt voor deze korte documentaire die gemaakt werd toen alles nog koek en ei was, en waarin je te weten komt waarom een nieuw lettertype altijd begint met de O en de H:

Grappend zeggen ze in bovenstaand filmpje dat er hooguit eens onenigheid is over hoe hoog ze een letter willen maken. Maar in werkelijkheid lag er al lange tijd een bom onder de samenwerking: Hoefler en Frere-Jones werkten vijftien jaar samen, maar al die tijd maakte de een de ander nooit officieel zakenpartner. Op papier werkte Frere-Jones al die tijd voor Hoefler, erop vertrouwend dat het op een dag wel geregeld zou worden. Nu ze ‘uit elkaar’ zijn, zijn Frere-Jones’ creaties niet meer van hem en voelt hij zich flink bedonderd.

“If you go back and look at the old logo, you can see the deal that we made… There are two names there, the same size, side by side, not one over the other.”

Lees het hele artikel van Joshua Brustein bij Businessweek (4.262 woorden, leestijd ongeveer 19 minuten).