AkzoNobel noteert hogere winst over eerste kwartaal van 2014

Het hoofdkantoor van AkzoNobel in Amsterdam.
Het hoofdkantoor van AkzoNobel in Amsterdam. Foto ANP / Lex van Lieshout

AkzoNobel heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een nettowinst van 129 miljoen euro genoteerd. Dat is een stijging van 45 procent. De omzet daalde wel, wat volgens het verf- en chemieconcern komt door de dure euro.

De omzet over het eerste kwartaal komt zo uit op 3,4 miljard euro, een daling van 2 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Ook de herstructureringskosten vielen met 44 miljoen euro hoger uit. In 2013 was dat nog 29 miljoen euro. Dat het resultaat uiteindelijk hoger uitpakte, komt door lagere financieringskosten.

Ondanks een ‘fragiele’ economische situatie - vooral de Europese markten zijn instabiel - denkt het bedrijf de doelstellingen van 2015 wel te behalen. In totaal gaat AkzoNobel dit jaar 250 miljoen euro aan herstructureringskosten maken.

‘Geen grote veranderingen’

De economieredactie van NRC over de kwartaalcijfers van AkzoNobel en de invloed van de nieuwe topman Ton Büchner:

De opvolger van Hans Wijers liet bij zijn aantreden weten dat er “geen grote veranderingen” in het productaanbod komen en er ook “geen grote acquisities” aan zitten te komen. Büchner heeft woord gehouden. Onder leiding van Wijers werd AkzoNobel de grootste verffabrikant in de wereld. Maar de voordelen die bij deze schaalgrootte horen zijn nog niet gerealiseerd – en dat is nu de belangrijkste taak voor Ton Büchner. “Verbetering van de productiviteit en organische groei zijn de sleutelwoorden”, zei hij eerder.

Ondanks een afwezigheid van drie maanden ging Büchner voortvarend van start. Alle drie divisies – decoratieve verven, industriële verven en chemie – kregen een nieuwe leider. Alle drie hadden vorig jaar ook te maken met een dalende omzet, maar door kostenbesparingen en efficiënter produceren steeg het rendement. Van de omzet (bijna 15 miljard euro) komt 27 procent van decoratieve verfmerken zoals Flexa en Sikkens, 37 procent van industriële verven en 36 procent van chemie.

Verf is een conjunctuurgevoelig product. Nu de economie weer tekenen van herstel vertoont, trekt ook de (woning)bouw weer aan en dat is gunstig voor de vraag naar verf. 44 procent van de omzet van AkzoNobel heeft te maken met bouw en infrastructuur. Toch is topman Büchner niet optimistisch voor dit jaar. In bijna alle regio’s waar het verf- en chemieconcern actief is, ziet hij risico’s voor de economie en dus voor de omzet van Akzo. De enige uitzondering zijn de Verenigde Staten, waar AkzoNobel zo’n 15 procent van de omzet behaalt.