Ryanair verliest rechtszaak tegen KRO Reporter

Foto EPA

Het KRO-programma Reporter heeft niet onrechtmatig en onzorgvuldig gehandeld in twee uitzendingen over de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair. Dat blijkt uit het vonnis van de Amsterdamse rechtbank dat door het programma online is gezet (pdf).

Na twee uitzendingen uit 2012, waarin het brandstof- en personeelbeleid onder de loep werden genomen, spande Ryanair een bodemprocedure aan tegen Reporter. Piloten van Ryanair vliegen regelmatig met een minimale hoeveelheid brandstof aan boord, vertelden vier piloten van Ryanair in het programma. Ze doen dat onder druk van de leiding van de prijsvechter, omdat een toestel met minder brandstof aan boord lichter is en daardoor ook minder brandstof verbruikt. De vier stelden dat ze onder druk worden gezet om de kosten zo laag mogelijk te houden. Hun medewerking aan het KRO-programma omschreven ze als een noodoproep.

Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft altijd ontkend dat ze piloten onder druk zet om met minder brandstof te vliegen om geld te besparen. De beschuldigingen van het KRO-programma Reporter waren “feitelijk onjuist”, aldus Ryanair.

‘Onderwerp van groot publiek belang’

Volgens de rechter is de KRO zorgvuldig te werk gegaan. Er is met meerdere betrokkenen gesproken, er zijn vele documenten en bronnen geraadpleegd er is gelegenheid geboden voor weerwoord (waar geen gebruik van gemaakt is).

Uit de uitspraak:

“Gelet op de impact en de gevolgen van de beschuldigingen mag van de KRO worden verwacht dat zij zorgvuldigheid betracht bij de presentatie daarvan. Daaraan is in dit geval voldaan. De uitzendingen hadden betrekking op de veiligheid in de luchtvaart, in het bijzonder bij vluchten met toestellen van Ryanair. Dat is een onderwerp dat van groot publiek belang is en waar de KRO terecht aandacht aan heeft besteed.”

De keuze om de piloten onherkenbaar in beeld te brengen acht de rechtbank ‘niet onbegrijpelijk’. De uitlatingen vinden volgens de rechter voldoende steun in de andere bronnen waarover de KRO beschikte.

Drie noodlandingen op een avond

Ook leggen de piloten in de uitzending een verband met de gebeurtenissen van 26 juli 2012, toen in Valencia op één avond drie toestellen van Ryanair een noodlanding maakten vanwege brandstoftekort. Uit een reconstructie van die avond blijkt dat een rampscenario dichtbij was. Het incident was volgens de piloten een direct gevolg van het rigide brandstofbeleid. De rechter omschrijft deze situatie ook als ‘potentieel gevaarlijk’.

“Tevens kan worden vastgesteld dat het niet vaak voorkomt dat een toestel een maydal call moet doen en dat het uitzonderlijk is als drie toestellen van één luchtvaartmaatschappij op dezelfde dag daartoe over moeten gaan.”

De rechtbank heeft Ryanair veroordeeld tot het betalen van de proceskosten.