Leerlingen, laat je horen: waarom is leren niet leuk (en een zesje genoeg)?

Waarom zijn leerlingen zo matig gemotiveerd?
Waarom zijn leerlingen zo matig gemotiveerd? Foto ANP / Koen Suyk

De Nederlandse scholier heeft geen zin om te leren, zegt de Inspectie. Als ze geen cijfer krijgen voor een opdracht zijn ze niet geïnteresseerd en als ze dat wel krijgen, is een zesje genoeg. Klopt dat? En zo ja, waarom is het zo?

Het gaat om het rapport De staat van het onderwijs, geschreven door de Inspectie voor het Onderwijs. Daarvoor werd een aantal internationale onderzoeken gekoppeld aan eigen observaties van de Inspectie. Nederlandse scholieren - en dan vooral die in het voortgezet onderwijs - zijn in vergelijking met andere landen slecht gemotiveerd en hebben weinig plezier in het leren.

NRC Handelsblad duikt hier (samen met scholieren.com, dat vandaag een poll plaatste over het rapport) graag dieper in. Heeft de Nederlandse leerling inderdaad geen zin om te leren? Geldt dat ook voor jou? En zo ja, waarom?

Ook van leraren en ouders horen we graag.

Schrijf je persoonlijke reactie van een paar honderd woorden, inclusief voorbeelden, naar opinie@nrc.nl. Vermeld daarbij of je als leerling, leraar of ouder reageert.