Donutboer Dunkin’ Donuts wil weer vestigingen in Nederland

Dunkin’ Donuts wil weer terug naar Nederland. De Amerikaanse verkoper van donuts en koffie heeft ‘grootscheepse plannen’ om in elke grote stad een vestiging te openen. De eerste winkel wordt in Amsterdam geopend, waarna de komende jaren nog 20 tot 25 vestigingen moeten volgen.

Foto EPA / C.J. Gunther

Dunkin’ Donuts wil weer terug naar Nederland. De Amerikaanse verkoper van donuts en koffie heeft ‘grootscheepse plannen’ om in elke grote stad een vestiging te openen. De eerste winkel wordt in Amsterdam geopend, waarna de komende jaren nog 20 tot 25 vestigingen moeten volgen, zo meldt Dunkin’ Donuts in een persbericht.

Tussen 1997 en 2000 had het bedrijf al vijf franchise-vestigingen in Nederland, maar na drie jaar moesten deze filialen hun deuren alweer sluiten. De markt was toen ‘nog niet rijp voor een donutsformule’, zei de uitbater destijds tegen branchesite MissetHoreca.

Voordat de donutboer de Nederlandse markt kan veroveren, hebben de Amerikanen eerst nieuwe franchisenemers nodig. Het bedrijf is daarom op zoek naar mensen die onder de oranjeroze vlag van Dunkin’ Donuts koffie en gesuikerde bakkersproducten willen verkopen. Vaststaat dat Nederland een ‘enorme kans’ biedt voor het bedrijf, zo schrijven de Amerikanen. De vice-president International Development van Dunkin’ Brands in het persbericht:

“Wij zijn van mening dat onze waardepropositie – hoogwaardige voedselproducten en dranken, in een vriendelijke omgeving, met een snelle bediening en tegen een goede prijs – consumenten in het hele land zal aanspreken.”

Het bedrijf heeft bijna 11.000 restaurants in 33 landen, verspreid over de hele wereld.