Het digitale journalistieke platform Blendle gaat over twee weken definitief van start. Dat zegt medeoprichter Alexander Klöpping vandaag tegen NRC Handelsblad. Blendle is op dit moment alleen voor een beperkte testgroep beschikbaar. De website gaat 28 april open voor iedereen.
Via Blendle, oorspronkelijk een idee van journalist Marten Blankesteijn, is het straks mogelijk om losse artikelen van een groot deel van de Nederlandse landelijke kranten en een aantal tijdschriften te kopen. Dat gaat via een online portemonnee, die gebruikers zelf kunnen aanvullen. Ook kunnen klanten van Blendle stukken delen via Facebook en Twitter en reageren onder artikelen.
Blendle heeft ook plannen om zijn portfolio uit te breiden met buitenlandse media: Klöpping heeft al oriënterende gesprekken gevoerd met onder meer The New York Times, Time Magazine en technologietijdschrift Wired. De uitgevers bepalen hoeveel een artikel op Blendle kost. Dat leidt tot verschillende artikelprijzen, die afhankelijk van de lengte variëren van 0,10 euro tot 0,89 euro. Blendle krijgt 30 procent van dit bedrag, de rest van het geld gaat naar de uitgevers.
Lees in NRC Handelsblad het achtergrondverhaal: “Koop geen hele krant, koop een los artikel”