Beatrix Ruf nieuwe directeur Stedelijk Museum - ‘inhoudelijk zwaargewicht’

De Duitse Beatrix Ruf wordt de nieuwe directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Dat heeft het museum bekendgemaakt. Met deze benoeming kiest het Stedelijk voor een inhoudelijk zwaargewicht. Daarmee zet het museum de lijn voort die met Rufs voorganger Ann Goldstein werd ingezet: veel ruimte voor experiment en jonge kunstenaars die internationaal opereren.

De Amerikaanse Goldstein was de afgelopen vier jaar artistiek directeur van het Stedelijk en stapte in november op. Goldstein kreeg kritiek omdat ze geen Nederlands sprak en onvoldoende communiceerde.

Invloedrijk in de kunstwereld

Ruf is sinds 2001 directeur van de Kunsthalle in Zürich. Zij staat internationaal bekend als één van de meest invloedrijke figuren in de kunstwereld. Het Amerikaanse tijdschrift Art Review plaatste haar vorig jaar op nr. 7 in de ‘Power Top 100‘. De raad van toezicht van het Stedelijk roemt “haar oog voor jong talent, haar uitgebreide netwerk en het radicale en zelfverzekerde programma dat zij neerzette in de Kunsthalle”.

Beatrix Ruf zal samen met algemeen directeur Karin van Gilst de directie vormen. Ze zal vanaf vandaag direct betrokken zijn bij het Stedelijk, en met de staf werken aan het artistieke programma. In de komende maanden zal zij haar intrek nemen in het museum en in Amsterdam, om per 1 november fulltime in dienst te zijn.

‘Ruf brengt hedendaags geluid’

Ruf (Singen, Duitsland, 1960) initieerde in Zürich in 2003 een groot renovatie- en uitbreidingsproject dat in 2012 werd afgerond. In 2006 was ze de curator van de derde editie van de Tate Triennial in Londen, een driejaarlijks overzicht van hedendaagse kunst. Haar tentoonstellingsprogramma in de Kunsthalle in Zürich was experimenteel en ambitieus.

Alexander Ribbink, voorzitter van de raad van toezicht, zegt in een persverklaring dat Ruf beschikt “over het unieke vermogen om kunstenaars, verzamelaars, ‘de markt’ en de publieke sector met elkaar te verbinden”. “Zij brengt een hedendaags geluid en zal daarmee het museum verder de 21ste eeuw in brengen.”
Ruf zelf is “zeer vereerd en ook geroerd” door de benoeming.

“De uitdagende en toonaangevende tentoonstellingen, en de wereldberoemde collectie moderne en hedendaagse kunst en vormgeving, waren altijd een voorbeeld en een baken voor mijn eigen werk en denken, en een leidraad in de discussies met kunstenaars en collega’s.”

Ruf moet het publieke debat opzoeken

De raad volgde een nauwgezette benoemingsprocedure. Een selectiecommissie stelde eerst een profiel samen. Daarin stond onder meer dat de artistiek directeur zich de stad en Nederland eigen moet maken, onder meer door het publieke debat te zoeken: “De rol van de directeur van het Stedelijk is meer dan leidinggeven aan een museum: het gaat erom zichtbaar te zijn in de discussie over kunst, de plaats van kunst in onze samenleving en in de wereld daarbuiten.” De nieuwe directeur moest ook de Nederlandse taal machtig zijn of bereid zijn deze in afzienbare tijd te leren.

Vervolgens stelde de commissie een lijst met kandidaten op, na raadpleging van museumstaf en experts. Acht werden uitgenodigd voor een gesprek. John Leighton, oud-directeur van het Van Gogh Museum en nu directeur van de Schotse National Galleries, was als adviseur betrokken bij de eindselectie. Hij voerde gesprekken met diverse kandidaten.

Lees in NRC Handelsblad vandaag een profiel van ‘internationaal zwaargewicht’ Ruf.