McDonald’s stopt verkoop wrap na dodelijke allergische reactie klant

McDonald’s Nederland is vorige week per direct gestopt met de verkoop van de ‘Small Wrap Saté’. McDonald’s haalde de wrap uit het assortiment nadat vorige week woensdag een 17-jarige jongen is overleden aan de gevolgen van een ernstige allergische reactie.

Een luchtfoto van het bord bij een McDonald's-vestiging nabij Rotterdam. De vestiging op deze foto houdt geen verband met de tekst. Foto ANP/ Robin van Lonkhuijsen

McDonald’s Nederland is vorige week per direct gestopt met de verkoop van de ‘Small Wrap Saté’. Het personeel is opgedragen om, als klanten vragen naar de wrap, niets meer te zeggen dan: “De Small Wrap Saté is niet meer beschikbaar”. McDonald’s haalde de wrap uit het assortiment nadat vorige week woensdag een 17-jarige jongen is overleden aan de gevolgen van een ernstige allergische reactie.

Dat blijkt uit mails van directeur Jo Sempels, die gelekt zijn via Publeaks, een website waarop klokkenluiders anoniem informatie naar media kunnen sturen.

‘Uit respect voor jongen’

In de mails, gericht aan onder meer de ‘restaurantmanagers’, valt te lezen dat de Small Wrap Saté “een goed product” is, maar dat de verkoop “per onmiddellijk” gestopt is “uit respect naar de familie van de overleden jongeman”.

Een woordvoerder bevestigt dat de familie van de jongen, die zaterdag 22 maart in “een van onze Amsterdamse restaurants te gast was”, heeft gemeld dat hij na een ziekenhuisopname is overleden. Ook bevestigt zij dat de beslissing om de wrap niet meer te verkopen, uit respect voor de familie genomen is.

Meer informatie wil McDonald’s niet prijsgeven. Een gebeurtenis als deze is, ook als het bedrijf daarvoor geen verantwoordelijkheid draagt, bijzonder schadelijk voor het imago. In de gelekte mails wordt dan ook “dringend” verzocht “geen enkele mededeling” over deze kwestie te doen.

Voorval niet bekend bij warenautoriteit

Het voorval is niet bekend bij de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA). Er is alleen een meldingsplicht als de voedselveiligheid in het geding is. Volgens een NVWA-woordvoerder gebeurt het vaker dat bedrijven een product preventief uit het assortiment halen. “Er hoeft daarbij geen acute bedreiging van de voedselveiligheid te zijn.”

Als voorbeeld noemt ze Ikea, dat begin vorig jaar de verkoop van de Zweedse gehaktballen staakte in bijna heel Europa, nadat er in Tsjechië paardenvlees in was gevonden. Ze voegt daaraan toe dat het “de verantwoordelijkheid van de consument is om een eventuele allergie bekend te maken”.

Het komt niet vaak voor dat mensen overlijden aan de gevolgen van een voedselallergie. De Gezondheidsraad sprak in een rapport uit 2007 over “jaarlijks één of enkele mensen”. Vier- tot zesduizend Nederlanders hebben een potentieel levensbedreigende voedselallergie. Er is volgens de Stichting Voedselallergie geen reden om aan te nemen dat die cijfers sindsdien zijn veranderd.

In 2013 waren er 236 McDonald’s-restaurants in Nederland, waarvan er 216 in handen zijn van 77 franchiseondernemers. De winst van McDonald’s Nederland bedroeg in 2012 44,7 miljoen euro.

    • Anne Dohmen