Eenderde van de dag besteden we aan mediagebruik

Een vrouw kijkt thuis naar het tv-interview met prins Willem-Alexander en prinses Maxima.
Een vrouw kijkt thuis naar het tv-interview met prins Willem-Alexander en prinses Maxima. Foto ANP/ Jerry Lampen

Nederlanders besteden gemiddeld 8 uur en 40 minuten per dag aan media. Dat is vijf minuten minder dan de tijd die slapend wordt doorgebracht.

Van die mediatijd wordt 3 uur en 25 minuten exclusief aan media besteed, de overige tijd wordt dit gecombineerd met andere activiteiten, zoals eten, werk en reizen. Dat blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultuur Planbureau (SCP) en drie organisaties die in Nederland het bereik van gedrukte media, tv en radio meten. Voor het eerst is gekeken naar media-activiteiten op zichzelf – kijken, lezen, luisteren, communiceren – in plaats van naar de apparaten waarmee mensen media gebruiken.

Tv kijken is gewoon tv kijken, of dat nu op een tv-toestel plaatsvindt of op een tablet, naar Nederland 1 of naar een internetzender. Dat laatste gebeurt overigens nog weinig. Ouderen besteden relatief veel tijd aan lezen, luisteren en kijken. Jongeren zijn oververtegenwoordigd bij het gamen en communiceren via whatsapp en sociale media.

Jan Benjamin schrijft vandaag in een uitgebreid artikel in NRC Handelsblad over dit onderzoek naar het mediagebruik door Nederlanders.