Terugkijken: de omstreden Alpe d’HuZes-fondsenwerver aan het woord

De wielrenners van de stichting Alpe d'HuZes tonen trots de opbrengst van de jaarlijkse inzamelactie. Foto ANP

Coen van Veenendaal veranderde vorig jaar voor het publiek van iemand die met ziel en zaligheid bergen geld voor het goede doel ophaalde met Alpe d’HuZes in een zakkenvuller en een graaier. In Medialogica blikken hij en andere betrokken terug op de hevige ophef.

In 2006 fietst een vriendenclubje zesmaal l’Alpe d’Huez op om geld in te zamelen voor de kankerbestrijding. Sindsdien is de actie uitgegroeid tot een van de grootste geldinzamelingsevenementen van Nederland.

Duizenden Nederlanders beulen zich een dag lang af op de van de Tour de France bekende berg om geld op te halen voor het KWF. De eerste keer werd 370.000 euro opgehaald; inmiddels heeft de actie in totaal al vele tientallen miljoenen opgeleverd.

Van Veenendaal declareerde 160.000 euro

Vorig jaar brak een rel uit toen bleek dat, anders dan de organisatie had beweerd, niet al het geld naar onderzoek ging: oprichter Coen van Veenendaal had in 2011 160.000 euro organisatiekosten in rekening gebracht, zo schreef NRC Handelsblad. Dat stond haaks op het ‘antistrijkstokbeleid’ dat de organisatie hanteerde.

Daarnaast bleek uit onderzoek van Nieuwsuur dat de stichting Inspire2Live, die van Alpe d’HuZes en KWF Kankerbestrijding miljoenen toegezegd kreeg om wetenschappelijk onderzoek naar kanker te bevorderen, amper geld aan kankeronderzoek had uitgegeven. Het meeste geld ging op aan managementfees en reis- en verblijfskosten. Het bestuur van Inspire2Live stapte op naar aanleiding van de berichtgeving.

Alpe d’Huzes installeert raad van toezicht

Enkele dagen geleden maakte de organisatie van Alpe d’HuZes bekend een raad van toezicht installeren, daarnaast komt er een vrijwilligersraad.

Toen NRC dit bericht publiceerde brak in de pers en op sociale media de pleuris uit. Van Veenendaal was opeens een zakkenvuller, graaier en oplichter. Hoe kon dit zo uit de hand lopen? Klopte het beeld dat was ontstaan? Daarover praten Van Veenendaal en andere betrokken in Medialogica, waarin de mediahype wordt gereconstrueerd.

    • Annemarie Coevert