ProRail werkt met Pinksteren en in augustus aan Utrecht Centraal

Reizigers voor het Centraal Station van Utrecht, waar de werkzaamheden aan de entree en het dak al enige tijd gaande zijn. De hal van het gerenoveerde treinstation in de Domstad wordt overdekt met een groot golvend dak.
Reizigers voor het Centraal Station van Utrecht, waar de werkzaamheden aan de entree en het dak al enige tijd gaande zijn. De hal van het gerenoveerde treinstation in de Domstad wordt overdekt met een groot golvend dak. ANP/Lex van Lieshout

Tijdens het Pinksterweekend en tussen 9 tot 17 augustus werkt ProRail dag en nacht aan het spoor rond Utrecht Centraal. Voor reizigers betekent dat omleidingen, meer overstappen en vervangend busvervoer, zo meldt de spoorbeheerder vandaag.

ProRail verbouwt station Utrecht Centraal nog tot 2016. Er komt rond Utrecht, volgens ProRail het belangrijkste spoorknooppunt van Nederland, tachtig kilometer spoor bij zodat het station de groeiende stroom reizigers kan verwerken. Daarnaast worden sporen aan de zuid- en noordkant van het station vernieuwd, en komt er een extra spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal. Om dat in goede banen te leiden wordt er een nieuwe verkeersleidingspost gebouwd.

ProRail maakte een filmpje over de plannen omtrent Utrecht Centraal:

Dit alles betekent veel werkzaamheden de komende jaren. Er zal geregeld ‘s nachts en in het weekend aan het spoor worden gewerkt, aldus ProRail. Reizigers krijgen te maken met extra overstappen, langere reistijd en bussen die voor uitvallende treinen worden ingezet. Daarnaast is het mogelijk dat omwonenden hinder ondervinden van de werkzaamheden. Wanneer en hoeveel er precies wordt gewerkt aan de sporen wordt te zijner tijd aangekondigd in de reisplanner van de Nederlandse Spoorwegen.

    • Annemarie Coevert