Dit is een artikel uit het NRC-archief De artikelen in het archief zijn met behulp van geautomatiseerde technieken voorzien van metadata die de inhoud beschrijven. De resultaten van deze technieken zijn niet altijd correct, we werken aan verbetering. Meer informatie.
Bekijk hele krant

Economie

Verdien geld met linkjes

Elke week kiest nrc.next een start-up met potentie. Deze week: zelf beslissen voor wie je reclame maakt op je site

Bedrijf: ZEEF Oprichter: Klaas Joosten (39) Medewerkers: 10 Website: zeef.com

Wat is het idee?

Stel: je runt een weblog over sportschoenen. Jij weet daar meer vanaf dan anderen. Jij weet waar mensen de hipste en beste schoenen kunnen kopen, waarom je bepaalde merken moet mijden. Maar de advertenties die Google op je site zet, waar jij aan verdient, verwijzen door naar Zalando en Wekamp. Daar hebben je lezers niets aan – jij weet immers wat de coole sites zijn, niet Google. Maar je wil wél verdienen aan jouw expertise. Via ZEEF kun je een lijstje maken met wat volgens jou, schoenexpert met lezers die hem vertrouwen, de beste sites zijn. En als jouw lezers daar dan iets kopen, dan verdien jij.

Wat is er mis met Google dan?

Google is heel erg goed in adverteren, maar kun je een algoritme vertrouwen op kwaliteit? Google stuurt je door naar de adverteerder die het meeste betaalt, niet naar de beste site. Voeg de mens weer toe aan het algoritme, dacht ondernemer Klaas Joosten. Mensen, experts op een bepaald gebied, kunnen beter bepalen wat goed is en wat niet, dan een computer. Jij komt als consument op (bij wijze van spreken) megacoolesportschoenen.nl omdat je vertrouwt wat ze schrijven – en nu kun je ook op hun advertenties vertrouwen.

Waarom werkt dat? Ken je Startpagina nog? Die vale site met lijstjes die je doorverwijzen naar andere sites? Omzet, zelfs nu: 25 miljoen. Zoiets is Zeef ook, maar dan zijn die lijstjes opgesteld door mensen. Advertenties op sites zijn een soort mini-Startpagina van geselecteerde advertenties. En op de eigen Zeef-pagina kun je nog meer verwijzingen vinden, per onderwerp of ‘expert’. Er is op dit moment iets meer dan een miljoen geïnvesteerd in Zeef. En Klaas Joosten weet wat hij doet: twee jaar geleden verkocht hij zijn vorige bedrijf, m4n.nl, wat het grootste Nederlandse online advertentiebedrijf werd. Zeef is live sinds februari en heeft nu 220 gebruikers en 39 aangesloten websites.

Wat moet er niet gebeuren? Mensen moet niet massaal misbruik gaan maken van de lijstjes. Met spam is ook goed geld te verdienen; je moet Zeef wel kunnen vertrouwen.

Thomas Rueb