Weer ophef in mysterie rond ‘Lam Gods’

Elke flard nieuws over een in 1934 gestolen paneel van ‘Het Lam Gods’ windt België op.

Opnieuw is België in de ban van de kunstroof van de eeuw, na het televisieoptreden vrijdagavond van de Brusselse politicus Paul De Ridder. Volgens hem is het in 1934 gestolen paneel De rechtvaardige rechters, onderdeel van het zes eeuwen oude meesterwerk Het Lam Gods van de schilderende broers Van Eyck, „in het bezit van een vooraanstaande familie uit Gent”. De familie houdt het geheim „uit angst voor reputatieschade”. De Ridder, die tevens historicus is, noemt geen namen, maar wil met zijn onthulling druk uitoefenen op de familie om zelf naar buiten te treden.

Het is het zoveelste hoofdstuk in ‘het mysterie van het Lam Gods’ dat al tachtig jaar lang stof biedt voor complottheorieën en thrillerscenario’s.

Het Lam Gods (1432), het beroemdste schilderij van de Vlaamse Primitieven, werd in het verleden al eens geroofd door de Franse bezetters, deels verkocht aan de Pruisische koning, overlangs doorgezaagd in een Berlijns museum en ten slotte herenigd in de Gentse Sint-Bataafskathedraal waar in 1934 de roof plaatsvond.

Was de bisschop destijds van de diefstal op de hoogte? Hield de kerk armlastige katholieke bankiers, die mogelijk achter de roof zaten, de hand boven het hoofd? Ligt het paneel in de crypte van Koning Albert 1?

In 2006 beweerde privédetective Willy Nachtergaele dat het paneel in de Antwerpse Sint-Laurentiuskerk verstopt is. Maar volgens amateurspeurder Gaston De Roeck wordt De Rechtvaardige Rechters verborgen gehouden in de Sint-Gertrudiskerk van Wetteren.

Om de zoveel tijd duikt er een nieuwe theorie op – „zoals rond het monster van Loch Ness”, schrijft De Standaard. Het dagblad doet de onthulling over ‘de vooraanstaande Gentse familie’ af als oud nieuws. Al in 2012 ging De Standaard verhaal halen bij de Gentse familie van wijlen oud-minister August De Schryver, wiens naam in verband met de kunstroof werd genoemd. ‘Een indianenverhaal’, reageerden de kinderen van De Schryver.

Nieuw in de onthulling van De Ridder is zijn stelling dat de anonieme familie al in 1968 een poging ondernam om het paneel terug te geven aan de kerk. De toenmalige bisschop weigerde het aanbod van de familie.

De Ridder stapte met zijn bevindingen naar het Gentse gerecht, dat ze „onderzoekswaardig” acht. Om welke familie het gaat, blijft geheim.

Waarom wilde de bisschop in 1968 niet met de familie praten? „Was het koningshuis op de hoogte, en welke moorden zijn er gepleegd om het geheim te bewaren?”, vraagt de Vlaamse misdaadscenarist Pieter Aspe zich af in dagblad De Morgen. Met George Clooney in de hoofdrol wordt een verfilming volgens Aspe een kaskraker.