Leeftijdsclassificatie voor mobiele games komt van gamebouwers zelf

Leeftijdsclassificatie

voor games in winkels kennen we al. Diezelfde labels ontbreken bij mobiele games. Daar wordt aan gewerkt.

Vignetten van PEGI: waarschuwingen voor geweld en gokken.

‘Een richtsnoer voor de consument’ zijn ze, de PEGI-classificaties op de verpakking van videogames. Groene vierkantjes met een 3 of 7, oranje met 12 of 16 en een rood blokje met 18: de games laten met deze informatie zien vanaf welke leeftijd ze geschikt zijn om te spelen.

Het zijn handige hulpmiddelen bij het aanschaffen van games, vooral voor opvoeders die zelf niet thuis zijn in die wereld. De afzender van die labels is in de meeste Europese landen PEGI, ofwel ‘Pan European Game Information’. PEGI-bureau’s in Nederland en Engeland ontvangen games voordat ze uitkomen, onderwerpen ze aan een test en laten de game-uitgever weten onder welk label een spel de winkel in kan.

Voor fysieke games is dit een prima systeem. Maar hoe zit dat met ‘mobiele’ spellen? Toen de eerste App Store in 2008 open ging, gingen consumenten massaal games downloaden voor hun smartphones en tablets. Er zijn naar schatting meer dan 200.000 game-apps in Apple’s App Store te downloaden, en daar komen er dagelijks zo’n 200 bij. En dan zijn er nog de games voor apparaten met een ander besturingsprogamma, zoals Android of Windows.

Die overdaad aan games dwong de mensen achter PEGI en andere ratingsystemen tot een koerswijziging. PEGI was voorheen al razend druk met het classificeren van games voor ‘retail’. Hoe ga je tijd vinden om daarnaast ook die 200.000 games van Apple te bekijken en te beoordelen op leeftijd?

Het antwoord ligt in een nieuw, internationaal systeem waar verschillende ratingsystemen in zijn opgenomen: naast PEGI ook de Duitse USK, de Amerikaans-Canadese ESRB en het Braziliaanse ClassInd. Onder de noemer ‘International Age Rating Coalition’ (IARC) wordt een globaal systeem ontwikkeld waarbij gamebouwers hun games zélf kunnen classificeren. Kwestie van het invullen van een vragenlijst, waar aan het einde een reeks gegevens uit komt rollen: leeftijd X voor Europa, Y voor de Verenigde Staten en Z voor Brazilië.

Probleem opgelost? Het systeem werkt pas optimaal als alle grote App Stores meedoen en IARC toestaan de eigen, beperkte en voor consumenten vaak onzichtbare ratingsystemen te laten vervallen. Het systeem van de IARC wordt dan onderdeel van het acceptatieproces dat gamebouwers nu toch al moeten doorlopen voordat hun game in de App Store verschijnt; bij goedkeuring van de hele game verschijnen automatisch de groene, oranje of rode labels in beeld, plus een aantal nieuwe iconen die staan voor zaken als in-app aankopen, waarschuwingen voor gok-elementen of het gebruik van sociale netwerkfuncties.

Op dit moment heeft een aantal platformen medewerking toegezegd, maar een aantal andere nog niet – bij PEGI wil men nog even niet ingaan op de vraag wie aarzelt. Toch is het voor consumenten te hopen dat alle platformen snel overstag gaan. Zes jaar na de opening van de eerste App Store is het hoog tijd dat opvoeders de mogelijkheid hebben om in één oogopslag te zien wat voor soort game zij voor hun kroost op de huistablet downloaden.

    • Arjan Terpstra