Verliefd op de polaroid

Galerie // Dan Isaac Wallin T/m 3 mei in Galerie Eduard Planting, Amsterdam 4

Het lijkt in tegenspraak met elkaar: de Zweedse fotograaf Dan Isaac Wallin zegt van traagheid te houden, maar zijn basismateriaal is polaroid, bij uitstek de camera van de instant gratificatie. Voor Wallin is die snelle polaroid dan ook geen eindproduct, maar slechts het begin van een lang en vaak onvoorspelbaar bewerkingsproces. Het resultaat zijn vreemde chemische kleuren die een sterke dromerige sfeer geven aan zijn afbeeldingen van de weidse natuur in Zweden of Israël, soms door één persoon bevolkt, of door een huis of een paar dieren.

Naarmate hij ouder wordt, zegt Wallin (37), gaat hij steeds vaker terug naar de landschappen van zijn jeugd.

Tijdens zijn opleiding gebruikte Wallin polaroid om het licht te meten. „Ik raakte verliefd op dat materiaal.” Toen het bedrijf ophield te bestaan, heeft hij alles opgekocht waar hij de hand op kon leggen. „Ik denk dat ik een voorraad voor vijf jaar heb. Dat dwingt me om nóg selectiever te zijn met de beelden die ik maak.” Als hij een foto heeft gemaakt, legt hij de polaroid soms in de magnetron, dan weer in de sneeuw, waardoor de kleuren veranderen. Een foto van twee geiten heeft door die bewerking een structuur als steen. Vervolgens maakt hij een digitale scan die wordt geprint. Bij het printen handhaaft hij soms zelfs het karakteristieke polaroidrandje.

    • Tracy Metz