Mansveld: treinvervoer moet beter - NS en ProRail steviger aangestuurd

Bij de verschillende partijen verantwoordelijk voor het treinvervoer moet een “cultuuromslag” komen, volgens staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld: het kan en móet beter. Vandaag presenteerde ze de Lange Termijn Spooragenda met plannen voor de komende jaren.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) Foto ANP/ Martijn Beekman

Bij de verschillende partijen verantwoordelijk voor het treinvervoer moet een “cultuuromslag” komen, volgens staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld: het kan en móet beter. Vandaag presenteerde ze de Lange Termijn Spooragenda met plannen voor de komende jaren.

De prestaties, met name in de spits en in de Randstad, moeten de komende jaren beter, zo staat in de plannen. Dat betekent minder uitval van treinen, minder lange vertragingen of dagen waarop alles platligt zoals tijdens hevig winterweer. De invoering van het Europese beveiligingssysteem ERTMS moet de veiligheid op het spoor verder vergroten. Vanaf 2017 wordt het aantal treinen per uur uitgebreid. Als eerste stap gaan er dan zes intercity’s per uur rijden tussen Amsterdam en Eindhoven en zes sprinters tussen Geldermalsen en Woerden.

Ook een kleine verandering in de treinen zelf: die krijgen stopcontacten, zou Mansveld hebben gezegd:

Twitter avatar jwnavis JW Navis Treinen krijgen stopcontacten, meldt stas Mansveld

NS en ProRail steviger aangepakt

De NS en ProRail worden sneller aangepakt. Het kabinet kiest ervoor beide partijen “steviger te gaan aansturen op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid”. Zij moeten zich richten op de publieke belangen en worden meer afgerekend op “de prestaties die de reizigers elke dag op hun traject ervaren en minder op de gemiddelde prestaties over het hele jaar”. Er werd eerder geopperd dat beide partijen, de vervoerder en de beheerder, zouden gaan fuseren, maar daarvan gaat geen sprake zijn volgens de plannen.

Alle partijen in ‘Netwerk Nederland’

Het kabinet wil dat er een zogenoemd ‘Netwerk Nederland’ komt, waarin alle partijen - negen reizigersvervoerders, twintig goederenvervoerders en de stads- en streekvervoerders - in de ov-sector verenigd zijn. In dit netwerk moeten ze goede ov-verbindingen door het hele land vormen. Ze moeten ook beter gaan samenwerken met ProRail. Mansveld gaat hier nadrukkelijk op sturen in samenwerking met de provincies en de stadsregio’s verantwoordelijk voor het stads- en streekvervoer.

Alle maatregelen moeten worden genomen binnen het bestaande budget van bijna 30 miljard euro tot 2028. 18,4 miljard euro hiervan is beschikbaar voor beheer en onderhoud van het spoor en 10,1 miljard voor de aanleg van infrastructuur.

‘Eerst zien, dan geloven’

Binnenlandredacteur Oscar Vermeer over de nieuwe plannen:

“Eerst zien dan geloven. De nieuwe NS-topman lijkt van goede wil en wil echt iets veranderen in de verhouding tussen NS en ProRail. Maar dat moet hij nu ook gaan waarmaken. De betere prestaties van NS en ProRail moeten de komende jaren vooral voortkomen uit betere samenwerking tussen NS en ProRail met het oog op de reiziger, een betere relatie tussen NS en ProRail, een betere controle vanuit de overheid, en betere samenwerking tussen ministeries van Infrastructuur en Financiën. Dat klinkt allemaal nog wat vrijblijvend, als een verhaal dat we al jaren horen.”

Update 17.20: Vakbond FNV Spoor noemt het in een reactie “een gemiste kans” dat de NS en ProRail niet worden samengevoegd. De bond is teleurgesteld dat het kabinet de fusie, een wens die al eerder geopperd werd in de Tweede Kamer, naast zich neerlegt. Het scheiden van de twee is volgens FNV een “historische blunder” geweest.

    • Frank Huiskamp