Docent wil graag PVV’er in de klas

Scholen nemen afstand van de uitspraken van Wilders’ over Marokkanen. Dat is iets anders dan stemadvies geven, vinden ze.

PVV-leider Geert Wilders enpremier Mark Rutte op 7 september 2012 bij het Jeugdjournaal Verkiezingsdebat. Kinderen mochten er vragen stellen. FOTO ANP

Marokkaanse koekjes voor iedereen, de ochtend na de Marokkanenuitspraken van Geert Wilders. Dat was de eerste reactie van de multiculturele praktijkschool Pouwer in Utrecht.

Maar moet een openbare school ook openlijk stelling nemen tegen politieke uitspraken? De meeste collega’s van directeur Rijk Vlaanderen vonden van wel, een enkeling niet. Het werd een korte verklaring op de website, over een „onaanvaardbare” toespraak die „boosheid en irritatie” had opgewekt in het team. „Vooral het scanderen van ‘minder, minder’ maakte de kinderen verdrietig en onzeker”, zegt Vlaanderen.

„Kinderen krijgen goed mee wat er in de wereld speelt”, zegt Thea Meijer, bestuursvoorzitter van de Stichting openbaar Primair Onderwijs in Utrecht, verantwoordelijk voor 32 scholen.

Bij basisschool Beppino Sarto in Eindhoven is volgens directeur Henk Francken niet veel opwinding. Eén Marokkaans meisje kwam naar hem toe. „Moet ik het land uit”, vroeg ze. „We willen jou niet kwijt”, had hij gezegd. Daarna huppelde ze vrolijk weg. Francken: „Alles wat aandacht krijgt, groeit. Wij geven liever aandacht aan de fijne dingen.”

De meeste docenten helpen kinderen op gevoel en ervaring bij gebeurtenissen die indruk maken. Jongere docenten vragen wel eens om hulp. De directie van de pabo’s van Saxion in Deventer en Hengelo stuurde daarom vorige week een brief met tips naar alle studenten en stagescholen. Die luidden: kranten meenemen, Jeugdjournaal kijken en met kinderen discussiëren. „We merkten dat studenten behoefte hadden aan een soort richtlijn” , zegt Jan Auwke Diepenhorst, directeur van de opleiding. „Niet alleen naar de kinderen toe, maar ook naar ouders die PVV stemmen.”

Scholen houden daar rekening mee in hun reactie. „We willen afstand nemen van de uitspraken, maar niet politiseren’’, zegt Herbert de Bruijne, voorzitter van het Breed Bestuurlijk Overleg dat bijna alle scholen in Amsterdam verenigt. Zij brachten een gezamenlijke verklaring uit. „Een aangifte gaat te ver, dat moet ieder voor zich bepalen. Maar we mogen best de waarden van ons onderwijs benadrukken.”

Ook Vlaanderen wil geen stemadvies geven. „Maar we willen wel laten zien dat het tegen onze waarden indruist”, zegt Vlaanderen. „Ik vind dat we mogen uiten: dit zint ons niet. Onverschilligheid vind ik erger dan je mening geven.”

Niet alleen kinderen, ook Marokkaanse leerkrachten voelen zich geraakt. „Onze brief is voor hen ook een soort steuntje in de rug”, zegt Pabo-directeur Diepenhorst. In Eindhoven loste Francken het op met een grap: „Je moet het land uit”, zei Francken de ochtend na de toespraak tegen een Marokkaanse docente. „We hebben er smakelijk om gelachen.”

Als kinderen vragen hebben over Wilders „zijn we heel open”, zegt Francken. „In de bovenbouw zijn we bezig met de Tweede Wereldoorlog. We vragen kinderen of ze overeenkomsten zien. We leggen ze vooral uit dat we zo niet met elkaar omgaan.” Dat proberen ook de scholen in Utrecht. „Het is lastig dat landelijke politici dan het tegenovergestelde verkondigen”, zegt bestuurder Meijer.

Deze krant heeft de PVV gevraagd te reageren op hoe scholen omgaan met Wilders’ uitspraken. De partij is niet ingegaan op dat verzoek.

Directeur Vlaanderen nodigde jaren geleden, als docent op een mbo-college in Amsterdam, Wilders uit in de klas. „We hebben toen samen een brief geschreven, maar niets gehoord. Jammer, ik zou dat nu nog wel willen, iemand van de PVV in de klas. Zodat ze de kinderen kunnen uitleggen wat Wilders zegt en waarom.”