Welke bril is de beste?

illustratie jenna arts

De virtual reality-race is nu nog spannender geworden. Gisteren schreef ik in deze krant over Project Morpheus, Sony’s onlangs aangekondigde virtual reality-helm voor de PlayStation 4. Toen die krant nét ter perse was gegaan, kondigde Facebook totaal onverwacht aan dat het de belangrijkste concurrent van Morpheus had gekocht, de Amerikaanse start-up Oculus VR. Nu vraagt iedereen zich natuurlijk af: wie brengt straks de beste vr-bril op de markt?

Dat is moeilijk te zeggen, omdat beide brillen nog in ontwikkeling zijn. Maar er zijn natuurlijk wel verschillen aan te wijzen. Waar Sony’s Morpheus een soort helm is, met een vizier dat voor je ogen hangt, voelt Rift meer als een skibril die je voor je ogen bindt. Het uiterlijk van de Rift is donkergrijs met strakke lijnen, in tegenstelling tot het strakke wit en de glooiingen bij Sony. De Rift werkt niet los van een pc, voor Morpheus zal een PlayStation 4 nodig zijn.

Van binnen verschillen de twee prototypes niet veel. Beide plaatsen een scherm van 1920 bij 1080 pixels voor je ogen en laten die middels bolle lenzen in de juiste vorm samenkomen, met als resultaat een kijkhoek van zo’n 90 graden en de illusie van een 3D-wereld. Dankzij diverse sensoren en een externe camera – die vastleggen hoe je je hoofd beweegt – lijkt het vervolgens alsof die wereld zich overal om je heen bevindt.

Ik testte Tuscany, een van de bekendste Oculus Rift-demo’s. Ik wandel in en om een Italiaanse villa en kijk uit over een heuvellandschap. De zon schijnt, er zweven pluisjes door de lucht. Dat ik alleen maar mijn hoofd hoef te bewegen om rond te kijken, voelt bevrijdend na tal van games waarin de positie van de spelcamera vast stond of ik een extra joystickje moest gebruiken om hem te bewegen. Wel jammer ik dat mijn handen niet kan zien. Hiervoor blijken extra accessoires nodig te zijn, zoals de bewegingsgevoelige Razer Hydra-controller.

Van het eerste Oculus Rift-prototype kreeg ik het vorig jaar behoorlijk warm; ik werd niet bewegingsziek zoals van de gemankeerde vr-helmen uit de jaren negentig, maar mijn hoofd werd rood, ik begon te zweten, mijn hartslag versnelde. Dat zou niet langer het geval moeten zijn bij het tweede, voor gamemakers beschikbaar gemaakte prototype, dat vorige week werd aangekondigd. Aan alle factoren waarvan het lichaam in de war raakt, zoals vertraging in de beeldopbouw, is namelijk hard gesleuteld.

Maar welke is beter? Lastig te zeggen; het zijn beide nog prototypes waarvan nog niet eens bekend is wanneer ze op de markt gaan komen. Wel lijkt Sony’s aanpak op het eerste gezicht wat praktischer: de Morpheus werkt als je hem aansluit op je Playstation. Je hebt geen gedoe met mogelijk te trage pc’s of optionele bewegingscontrollers. Er kan nog geen winnaar worden aangewezen, maar de wedloop is wel in volle gang.