Verliefd op de dromerige sfeer van polaroids

Tandri and Brutus, uit de serie ‘Steps on snow, dust on the lips’ Foto Dan Isaac Wallin

Het lijkt in tegenspraak met elkaar: de Zweede fotograaf Dan Isaac Wallin zegt van traagheid te houden, maar zijn basismateriaal is polaroid, bij uitstek de camera van de instant gratificatie. Voor Wallin is die snelle polaroid dan ook geen eindproduct, maar slechts het begin van een lang en vaak onvoorspelbaar bewerkingsproces. Het resultaat zijn vreemde chemische kleuren die een sterke dromerige sfeer geven aan zijn afbeeldingen van de weidse natuur in Zweden of Israël, soms door één persoon bevolkt, of door een huis of een paar dieren. „De woestijn van Israël en de rotsige westkust van Zweden zijn natuurlijk heel verschillend, maar ze hebben dezelfde leegte en stilte waartoe we ons als mensen moeten zien te verhouden.”

Naarmate hij ouder wordt, zegt Wallin (37) op de opening van zijn solotentoonstelling in Amsterdam, gaat hij steeds vaker terug naar de landschappen van zijn jeugd. Van 2009 tot 2012 heeft hij gewerkt aan het project Steps on snow, dust on the lips, dat anderhalf jaar geleden als boek verscheen en waarvan een selectie nu te zien is in de galerie van Eduard Planting.

Tijdens zijn opleiding gebruikte Wallin polaroid om het licht te meten. „Ik raakte verliefd op dat materiaal.” Toen het bedrijf ophield te bestaan, heeft hij alles opgekocht waar hij de hand op kon leggen. „Ik denk dat ik een voorraad voor vijf jaar heb. Dat dwingt me om nóg selectiever te zijn met de beelden die ik maak.” Als hij een foto heeft gemaakt, legt hij de polaroid soms in de magnetron, dan weer in de sneeuw, waardoor de kleuren veranderen. Een foto van twee geiten heeft door die bewerking een structuur als steen. Vervolgens maakt hij een digitale scan die flink uitvergroot wordt geprint. Bij het printen handhaaft hij soms het karakteristieke polaroidrandje, soms leidt het te veel af.

Wallin archiveert zowel de originele polaroids als de digitale afdrukken die hij in beperkte oplage maakt. Hij werkt langzaam en zorgvuldig; het technische proces is net zozeer onderdeel van het verhaal van zijn foto’s als datgene wat erop wordt afgebeeld.

    • Tracy Metz