Rederijen bereiken geen akkoord over veerdienst

Een veerboot van Rederij Doeksen in de haven van Harlingen. Foto ANP / Robin Utrecht

Rederijen Doeksen en EVT en het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn het niet eens geworden over de veerdienst naar Terschelling en Vlieland. De schadevergoeding die EVT eiste was te hoog, schrijft staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld vandaag aan de Tweede Kamer.

De partijen hebben zes weken onderhandeld om de problemen met de veerverbindingen tussen Harlingen, Vlieland en Terschelling op te lossen. Ondanks onderhandeldagen in Den Haag, Harlingen, Leeuwarden en Wieringerwerf, tussenkomst van de landsadvocaat en uitgebreid overleg per mail, telefoon en brief lukte het niet om tot een akkoord te komen.

Gerechtshof: EVT mag blijven varen

Rederij Doeksen verzorgt de waddenverenverbinding tussen Harlingen, Vlieland en Terschelling. Doeksen moet ervoor zorgen dat de eilanden het hele jaar goed bereikbaar zijn, ook in de perioden dat dit niet rendabel is. EVT vaart niet gedurende het hele jaar maar biedt in de rendabele periode meer keuze voor minder geld. Doeksen zou door de nieuwe concurrent veel omzetverlies hebben geleden. Daardoor zou de verbinding tussen Harlingen en Vlieland in gevaar komen.

Eind januari bepaalde het gerechtshof in Den Haag dat EVT mag blijven varen op Terschelling. EVT had de zaak aangespannen tegen de staat. Eerder had de rechtbank in dezelfde plaats juist bepaald dat de rederij haar schepen vanaf 1 februari aan de ketting moest leggen. EVT heeft de dienstregeling op 1 maart hervat.

Doeksen stelt versoberde dienstregeling voor

In 2011 bleek dat EVT een schadevergoeding van twaalf miljoen euro eiste, omdat de staat zou hebben geholpen bij het in stand houden van de monopolie van rederij Doeksen. Mansveld kan “in verband met vervolgoverleg over andere opties en precedentwerking” niks zeggen over de nu gevraagde of geboden schadevergoeding.

Doeksen heeft nu een voorstel gedaan om de dienstregeling te versoberen. In de zomerdienstregeling worden volgens dat plan vier afvaarten met de snelboot per week geschrapt. Het voorstel wordt volgende week voorgelegd aan de gemeenteraden van Vlieland en Terschelling.

Staatssecretaris Mansveld trok eind vorig jaar de EVT-vergunning per 1 februari in, waardoor rederij Doeksen het alleenrecht kreeg op de waddenverenverbinding. Volgens het gerechtshof in Den Haag was Mansvelds besluit niet zorgvuldig genomen. Ook had ze niet vooruit mogen lopen op de beroepszaak van EVT tegen de concessie die de staat onderhands en exclusief voor vijftien jaar gunde aan Doeksen. In die zaak valt later dit jaar de beslissing.

    • Laura Klompenhouwer