Ombudsman: minder klachten, wel bezorgd over deurwaarders

De Nationale Ombudsman heeft vorig jaar ondanks alle bezuinigingen bij de overheid iets minder klachten ontvangen dan in 2012. Het aantal klachten over overheidsinstanties daalde van ruim 40.000 naar iets meer dan 38.000. Dat blijkt uit het jaarverslag dat de ombudsman gisteren aanbood aan de Tweede Kamer. Alleen het aantal klachten over deurwaarders verdubbelde ruim (115 procent meer).

Over bijna alle ministeries namen de klachten af. De enige uitzondering vormt het ministerie van Veiligheid en Justitie en zijn instanties. Daarover steeg het aantal klachten met 20 procent. De stijging van de klachten over deurwaarders „baart mij grote zorgen”, schrijft waarnemend ombudsman Frank van Dooren.

De deurwaarders staan op de zevende plaats van de topvijftien van overheidsinstanties waarover geklaagd wordt. De meeste klachten gingen, net als in 2012, over de Belastingdienst.

Het jaarverslag van de Nationale Ombudsman werd nog door Alex Brenninkmeijer geschreven, die de functie ruim acht jaar vervulde. Omdat hij eind december vertrok, presenteerde waarnemend ombudsman Van Dooren het verslag. De Tweede Kamer is in gesprek met mogelijke kandidaten voor de positie. Burgers kunnen bij de Nationale Ombudsman terecht met klachten over de overheid. De ombudsman kan direct ingrijpen of bemiddelen.

Met de afname van het aantal klachten zet de dalende trend van de afgelopen drie jaar door. De ombudsman schrijft dit succes toe aan zijn eigen inspanningen.