Luxottica moet pad Google Glass effenen

Op Facebook circuleert momenteel een foto van een groep mensen die staat te wachten op de trein. Iedereen op het perron staart naar het scherm van zijn mobiele telefoon – op één man na. Om hem is op de foto een cirkel getrokken met het sarcastische bijschrift: ‘Waar kijk je naar? De wereld of zo?’

Zes jaar na de introductie van de eerste iPhone zijn consumenten op mondiale schaal verslaafd geraakt aan het slimme mobieltje. Maar gaat dat ook gelden voor het draagbare apparaat dat zijn opvolger moet worden: Google Glass?

De futuristische ogende bril – met een computerschermpje op postzegelformaat voor een van de lenzen – is momenteel alleen voor een select gezelschap proefkonijnen te koop. De Google Glass heeft nog een enigszins sullig en sciencefictionachtig imago. En er klinkt allerlei kritiek, bijvoorbeeld dat dragers ongezellige glassholes worden. Sommige horecagelegenheden zijn al begonnen hen te weren.

Als opmaat naar de bredere introductie zet Google nu een belangrijke stap om het in potentie revolutionaire apparaat hipper en geliefder te maken: de Amerikaanse internetgigant gaat samenwerken met Luxottica, wereldmarktleider in zonnebrillen. Het in Milaan gevestigde bedrijf bezit onder meer de populaire merken Ray-Ban en Oakley. Het bestiert zelf wereldwijd ruim zevenduizend brillenwinkels (van ketens zoals Sunglass Hut) en heeft ook licentieovereenkomsten met andere grote merken als Prada en D&G.

Volgens bestuursvoorzitter Andrea Guerra gaat zijn bedrijf Google helpen bij de „ontwikkeling, distributie en verkoop” van „innovatieve, iconische draagbare apparaten”. Google meldde dat Luxottica gezien zijn productie-ervaring „een grote rol zal krijgen bij het maken van de monturen voor Glass”. Volgend jaar moeten de eerste modellen op de markt komen.

Beleggers reageerden enthousiast op de overeenkomst. Dinsdag schoot het aandeel aan de beurs van Milaan met 4 procent omhoog. Dit maakte Luxottica-oprichter Leonardo del Vecchio, die ruim 61 procent van de aandelen bezit via zijn investeringsmaatschappij Delfin, in een klap ruim een half miljard euro rijker.

De 78-jarige Del Vecchio, die als weeskind arm opgroeide, is met een geschat vermogen van 14 miljard euro een van de rijkste mannen van Italië. Dit fortuin vergaarde hij vooral met Luxottica, dat jaarlijks tientallen miljoenen brillen afzet. Tussen 2009 en 2013 steeg de omzet – tegen de crisis in – van 5,2 miljard naar 7,3 miljard euro.

De Italiaanse industrie voor luxemerken heeft zich crisisbestendig getoond. Moncler (peperdure ski-jassen), Brunello Cucinelli (kasjmier truien) en Salvatore Ferragamo (schoenen) gingen met groot succes naar de beurs. Meer bedrijven zouden hun voorbeeld dit jaar willen volgen.

    • Merijn de Waal