NRC is te koop, maar ‘geen concrete gesprekken’

Egeria, de eigenaar van NRC Handelsblad en nrc.next, laat onderzoeken wie de kranten zou willen overnemen.

Pand NRC aan Rokin, Amsterdam Foto Maurice Boyer

Dagbladunie, PCM, Persgroep, Egeria. Who’s next? NRC Media, uitgever van deze krant, nrc.next en nrc.nl, en eigenaar van een aantal webwinkels, staat officieel te koop. Maandag meldde Egeria, dat een belang heeft van 91 procent, dat de investeringsmaatschappij een onderzoek is gestart naar „de verkoopmogelijkheden van NRC”.

Egeria kocht NRC eind 2009, samen met de mannen achter de gestaakte tv-zender Het Gesprek. Van hen is alleen nog mediaondernemer Derk Sauer aandeelhouder. „Ik sta aan de zijlijn”, zegt die vanuit Moskou. „Ik heb nul invloed op een mogelijke verkoop.” De ondernemingsraad van NRC Media was maandag „met stomheid geslagen”, aldus voorzitter Hubert Smeets. De OR is niet officieel op de hoogte gesteld van het voornemen. Hoe nu verder? Vier vragen over een mogelijke verkoop van NRC.

1 Waarom meldt Egeria dit nu?

Peter Visser, baas van Egeria, wilde een eind maken aan de geruchten die vorige week in de pers verschenen. Onderhandelingen over een verkoop zouden zijn stukgelopen. „Zeer onjuiste berichten”, aldus algemeen directeur uitgever Rien van Beemen van NRC Media. „Er zijn geen concrete gesprekken met mogelijke kopers.”

Het komt evenwel niet als een verrassing dat Egeria een verkoop van NRC Media overweegt. De ondernemingsraad en redactieraad bereiden zich al enige tijd voor. In december 2009 zei Peter Visser in deze krant: „We gaan voor de lange termijn. Dat is in investeringskringen zes tot zeven jaar.” Dat betekent dat Egeria tot 2015, 2016 eigenaar blijft. Wat daarna gebeurt kan nog alle kanten op, zegt directeur Van Beemen. Egeria kan NRC ook onderbrengen in een ander fonds, voor langlopende beleggingen.

2 Hoe gaat het nu met NRC?

„De winstgevendheid is de laatste jaren toegenomen en de marktpositie is aanzienlijk versterkt”, aldus president-commissaris Beelaerts van NRC Media maandag in een verklaring. In 2012 boekte het bedrijf een netto winst van 5,5 miljoen euro, 17 procent meer dan in 2011. De omzet steeg licht naar 118 miljoen. Binnenkort worden de resultaten over 2013 verwacht. De betaalde oplage blijft redelijk stabiel. In print dalen de titels, maar dat wordt min of meer gecompenseerd door de betaalde digitale oplage.

3 Wie wil NRC kopen?

Egeria heeft „uitdrukkelijk te kennen gegeven” dat ze streeft naar een koper die „de huidige strategie van hoofdredactie en directie onderschrijft en verder wil helpen uitbouwen”. Lees: we zoeken een strategische partner, een mediabedrijf, geen investeerder. Die keuze is beperkt in Nederland. De Telegraaf en Wegener zijn te druk met zichzelf om een overname te doen. De Persgroep (AD, de Volkskrant) krijgt vermoedelijk problemen met de mededingingsautoriteiten. Ook zal men (redactionele) kosten willen delen. Inhoudelijke samenwerking tussen NRC en de Volkskrant lijkt ondenkbaar. Ook de FD Mediagroep zal meer redactionele samenwerking willen – tussen NRC en Het Financieele Dagblad. Het FD wilde NRC al in 2009 overnemen. Buitenlandse partijen worden genoemd maar de synergie met bijvoorbeeld Vlaamse of Duitse kranten is nihil.

4 Wat moet NRC Media kosten?

Dat hangt af van veel factoren. Bijvoorbeeld: drukt een koper zelf of moet hij dat uitbesteden. Sommige deskundigen spreken van 4 tot 5 keer het bruto jaarresultaat (ebitda), anderen over 6 à 7. Dat komt neer op 50 tot 100 miljoen. In 2009 betaalden Egeria en Sauer c.s. circa 70 miljoen euro.