Klachten bij ombudsman over deurwaarders verdubbeld

Foto ANP / Lex van Lieshout

Het aantal klachten bij de nationale ombudsman over gerechtsdeurwaarders is vorig jaar met 115 procent toegenomen. Dat schrijft de waarnemend ombudsman Frank van Dooren in het jaarverslag over 2013. Er wordt nog steeds het meest geklaagd over dienstverlening van De Belastingdienst.

Eerder al stelde de ombudsman dat deurwaarders schuldenaars te weinig ruimte geven. Het blijkt dat deurwaarders geregeld geen rekening houden met de beslagvrije voet. Daardoor komen mensen beneden het bestaansminimum terecht. De meeste klachten gaan over gebrek aan eerlijkheid en betrouwbaarheid van de overheid.

De klachten over overheidsinstanties zijn vorig jaar wel afgenomen: ruim 38 duizend tegen ongeveer 40 duizend in 2012. Alleen bij het ministerie van Veiligheid en Justitie en instanties die daaronder vallen, is het aantal klachten toegenomen. Na de klachten over de belastingdienst, wordt er het meest geklaagd over gemeenten, politie en UWV.

De ombudsman schrijft in het jaarverslag dat de overheid de dienstverlening niet op alle burgers afstemt. Daardoor ontstaat een kloof tussen burgers die mee kunnen komen en burgers die dat niet lukt. Bij die laatste groep dreigt zelfs een deel de regie op het eigen leven te verliezen, zo stelt de ombudsman.

    • Mirjam Remie