Ik heb altijd wel een opening of feestje

Dominique Latoel (33) is zelfstandig grafisch ontwerper // Voor grote merken maakt hij logo’s, websites en huisstijlen // Samen met zijn vriendin woont hij in Deventer

‘Als freelance grafisch ontwerper verdien ik gemiddeld 2.500 euro netto in de maand. Het kan erg verschillen, soms levert één opdracht me 3.000 euro op, soms ook maar een paar honderd. Ik vind dat de waarde van mijn kunnen niet altijd genoeg wordt beloond. Ik heb voor merken als Nike en Foot Locker gewerkt en ik weet dat ik talent heb. Vaak hebben bedrijven alleen niet voldoende budget en dan wordt er snel gekort op design. Het is dan een beetje zoeken naar een middenweg. Kan ik mijn eigen stijl voldoende kwijt in een opdracht? Dan is het de moeite waard.

„Ik ben sinds 2010 werkzaam als zzp’er. Daarvoor werkte ik in vaste dienst bij een reclamebureau. We deden veel voor musicals. Zo heb ik samen met anderen al het reclamemateriaal van The Lion King, Beauty and the Beast en The Wiz gemaakt. Door de crisis kwamen er echter steeds minder opdrachten binnen, dus op een gegeven moment moest ik er uit. Ik ging noodgedwongen als freelancer verder.

„In 2011 heb ik een half jaar in New York gewerkt. Ik geloofde de mensen niet die zeiden dat het zo moeilijk is daar aan de slag te gaan. Ik was nieuwsgierig en ging gewoon. In New York zitten ze niet te wachten op iemand die zegt: ik kan wel wat. Je moet wel zeggen dat je de beste bent, en dan zijn er best mogelijkheden. Ik heb bijvoorbeeld T-shirts ontworpen voor de Watch The Throne-tour van Jay-Z en Kanye West en ik heb graphics gemaakt voor een reclame van de nieuwe schoenen van basketballer LeBron James.”