‘Supermarkten nemen maatregelen na uitzending over paardenvlees’

Schermafbeelding uitzending Tros Radar.

Verschillende supermarktketens nemen maatregelen naar aanleiding van de uitzending van Tros Radar gisteren over de misstanden in slachthuizen in Noord- en Zuid-Amerika. In het consumentenprogramma was te zien hoe slecht de dieren werden behandeld alvorens ze geslacht werden. Ook bleek dat het vlees in Nederlandse producten zit zoals de kroket van Mora.

Na de uitzending was er veel verontwaardiging over op sociale media. Jumbo en Albert Heijn gaan nu hun keten onderzoeken hoe het vlees in hun schappen is beland, de supermarkten zeggen actie te ondernemen als ze misstanden tegenkomen bij hun leveranciers. Coop en Deen stoppen per direct met de import van paardenvleesproducten uit Noord- en Zuid-Amerika, staat op de site van Tros Radar.

Mora belooft eveneens onderzoek

Ook snackproducent Ad van Geloven van onder meer MORA heeft verontruste consumenten een reactie gestuurd waarin het bedrijf een uitgebreid onderzoek belooft naar de herkomst van het paardenvlees dat in een aantal snacks blijkt te zijn verwerkt:

“We zullen zo snel mogelijk opnieuw bij onze leveranciers ter plekke gaan controleren wat de omstandigheden precies zijn en hoe er gecontroleerd wordt. Wanneer dit niet tot een bevredigende oplossing en borging van het gewenste niveau van dierenwelzijn leidt, zullen wij gepaste maatregelen nemen.”

Minister Edith Schippers van Welzijn en Volksgezondheid heeft in reactie op de uitzending gezegd dat ze betere etikettering wil , waarbij de herkomst van paardenvlees in producten duidelijk wordt aangegeven. Ook heeft de minister toegezegd dat zij bij de EU zal nagaan hoe intensief de controles zijn bij de slachthuizen in Noord- en Zuid-Amerika. Als zal blijken dat dit onvoldoende is, zal de minister aandringen op verbetering.

Bekijk hier de uitzending terug: