Kranten compenseren daling van papieren oplage met stijging digitaal

Betaalde dagbladen als het AD, de Volkskrant en nrc.next hebben de daling van hun papieren oplage kunnen compenseren met groei van hun digitale abonnementen. Dat blijkt uit de oplagecijfers over het vierde kwartaal van vorig jaar die het HOI vanochtend heeft bekendgemaakt.

In het vierde kwartaal groeiden het AD en de Volkskrant met ruim 1 procent. Het AD verkocht 388.000 kranten; de Volkskrant 275.000. Nrc.next zag zijn betaalde oplage – inclusief de nieuwe editie op zaterdag – stijgen met ruim 9 procent. De ochtendkrant heeft nu een betaalde (papieren en digitale) oplage van bijna 85.000. NRC Handelsblad verkocht in de laatste drie maanden van 2013 ruim 202.000 kranten, print en digitaal opgeteld. Dat is 1,7 procent minder dan in dezelfde periode in 2012.

De oplage van De Telegraaf, nog steeds de grootste betaalde krant van Nederland, laat zich lastig vergelijken met de oplagen van de andere landelijke titels. Uitgever Telegraaf Media Groep (TMG) telt combinatieabonnementen van papier en digitaal; dat mag van het HOI maar werkt dubbeltellingen in de hand. De Persgroep (de Volkskrant, AD) en NRC Media tellen niet dubbel. De papieren editie van De Telegraaf daalde 8,4 procent naar 463.000. De krant hoopt dat de overgang naar het kleinere tabloidformaat een positief effect zal hebben op de (papieren) oplage. Ook de regionale kranten van TMG in Noord- en Zuid-Holland daalden in print.

Twee dagbladen zagen hun papieren oplagen toenemen. Het Financieele Dagblad ging met 1,8 procent naar bijna 49.000 betaalde kranten per dag. Het FD heeft 45.000 combiabonnementen maar die laten zich zoals gezegd niet optellen bij de papieren oplage. Het kleine Friesch Dagblad, steeg 2,1 procent naar bijna 14.000.

Bij de publiekstijdschriften zag marktleider Sanoma de oplage dalen van 52 van zijn 59 titels. Zeven bladen groeiden. Zes van die titels wil Sanoma dit jaar verkopen. Alleen Kèk Mama dat met een derde groeide naar een betaalde oplage van bijna 29.000 exemplaren, behoort tot de zogenoemde focustitels. Bekende damesbladen van Sanoma als Flair, Viva en Fashionista zagen hun oplage met ongeveer een kwart afnemen.