Facebook koopt maker virtual realitybril Oculus Rift voor 2 miljard dollar

Facebook neemt Oculus VR over, de maker van virtual realitybril Oculus Rift. Dat heeft het bedrijf vanavond bekendgemaakt. Het sociale platform koopt Oculus voor 2 miljard dollar en mag zelfstandig blijven opereren. Het is de tweede grote aankoop van Facebook in korte tijd, in februari kocht het WhatsApp voor 19 miljard dollar.

De Oculus Rift.

Facebook neemt Oculus VR over, de maker van virtual realitybril Oculus Rift. Dat heeft het bedrijf vanavond bekendgemaakt. Het sociale platform betaalt 2 miljard dollar voor Oculus, dat zelfstandig blijft opereren. Het is de tweede grote aankoop van Facebook in korte tijd: in februari kocht het WhatsApp voor 19 miljard dollar.

Oculus is vooral bekend als maker van virtual realitybril Oculus Rift. De bril was in eerste instantie bedoeld voor het spelen van games, maar volgens technologiesite Recode zou Oculus de bril ook voor andere toepassingen willen gebruiken en zou dat de reden zijn dat Facebook geïnteresseerd is in de ontwikkeling van de bril. Dat neemt niet weg dat mobile gaming wellicht wel een rol speelde bij de aankoop. Zo schrijft Slate over de game-mogelijkheden voor Facebook:

“In its early years, the company (Facebook, red.) relied on the gaming platform Zynga for a lot of its revenue, and social media allowed games like Farmville to take off. But gaming declined for Facebook as a moneymaker, and technology from Oculus could be a way to bring it back.”

Tijdens de CES-beurs in januari van dit jaar probeerde techsite The Verge de bril uit:

Facebook ceo Mark Zuckerberg zegt in de persverklaring:

“Mobile is the platform of today, and now we’re also getting ready for the platforms of tomorrow. Oculus has the chance to create the most social platform ever, and change the way we work, play and communicate.”

Brendan Iribe, ceo van Oculus, schrijft:

“We are excited to work with Mark and the Facebook team to deliver the very best virtual reality platform in the world. We believe virtual reality will be heavily defined by social experiences that connect people in magical, new ways.”

Veel media-aandacht na campagne op Kickstarter

Oculus kreeg zo’n twee jaar geleden veel media-aandacht nadat de eerste versie van hun bril op crowdfundwebsite Kickstarter 2,5 miljoen dollar ophaalde. Vorig jaar haalde het bedrijf met een investeringsronde nog eens tientallen miljoenen dollars op.

Met de overname is een bedrag van 2 miljard dollar gemoeid. Hiervan krijgen de oprichters van Oculus 400 miljoen dollar in contanten en 1,6 miljard in aandelen Facebook. Daarnaast kan het bedrijf tot maximaal 300 miljoen dollar extra verdienen in de vorm van contanten en aandelen “bij het bereiken van bepaalde mijlpalen”, aldus Facebook in het persbericht.

Tweede grote overname van Facebook in korte tijd

Het is de tweede grote aankoop van Facebook in korte tijd. In februari maakte het platform bekend dat het berichtendienst WhatsApp overneemt voor 19 miljard dollar. WhatsApp werd op dat moment al langer gezien als een ‘bedreiging’ voor Facebook en dus als een logische overnamekandidaat.