Elektrisch, warm en vettig

Luisteren // Jazz The Imagined Savior is Far Easier to Paint Ambrose Akinmusire

4

Heel wat muzikale voorbeelden dankt Ambrose Akinmusire in het boekje van zijn nieuwe cd. Het geeft maar aan hoe breed de steun is die de jonge Californische trompettist krijgt, uit alle geledingen van de jazzgemeenschap. Akinmusire won de Thelonious Monk International Jazz Trumpet competition in 2007 en ging op zijn negentiende op tournee met saxofonist Steve Coleman. Naam vestigde hij met zijn Blue Note-debuut When The Heart Emerges Glistening in 2011 waarop toekomstjazz klonk met een avontuurlijke drive en intervallen die de muziek steeds weer andere kanten opstuurden.

Op The Imagines Savior is Far Easier to Paint, zijn nu derde album, drukt het ‘nieuwe gezicht van de jazz’ bewust een non-conformistisch genremengend stempel, als doordachte componist en als bevlogen speler met een visie – zonder de populaire lyriek die vaak ontstaat door hoge verwachtingen. Zijn kwartet, met onder meer pianist Sam Harris, krijgt op dit album steeds andere verschijningsvormen.

Allereerst is er de toevoeging van gitarist Charles Altura. Hij brengt samen met het Akinmusire-kwintet moderne jazz die teruggrijpt op hardbop uit de jaren vijftig, maar ook nieuwe elementen bevat. Dan gaat het naar meer ‘kamerjazz’ met het Osso String Quartet in impressionistische sfeerstukken. En er zijn de bijdrages van verschillende vocalisten; ze voorzien composities letterlijk van een verhaal.

Dit alles levert een caleidoscopische sfeer op. Niet altijd even boeiend of direct bij de keel grijpend, maar het merendeel is, dankzij de genuanceerde en harmonische interessante composities, gewoon heel mooi en gelaagd. Zeker wanneer de cd zich helemaal aan je ontvouwt na enkele luisterbeurten. Het charmante nummer ‘Our Basement (ed)’ met zangeres Becca Stevens trekt binnen, haar heldere Kate Bush-achtige stem wordt door Akinmusire sierlijk omlijst. Zijn trompet is nergens echt leidend maar zorgt wel voor elektriciteit . Aanzwellend in duet met fluit, maar vooral warm en vettig in de wilde galop van zijn kwintet.