De biermarkt van de toekomst heet Afrika

Slimme bierbrouwers richten zich de komende jaren op Afrika. Daar ligt de afzetmarkt van de toekomst. Tot die conclusie komt de Rabobank in een gisteren gepubliceerd brancherapport. Volgens analisten van de bank zal de consumptie van pils in Afrika de komende vijf jaar elk jaar met zo’n 6 procent toenemen. Dat is flink meer dan in de rest van de wereld.

Als de voorspellingen van de bank uitkomen, haalt Afrika Azië en Zuid-Amerika in als belangrijkste groeimarkt. De afgelopen jaren waren vooral Brazilië, India en China de motoren van de mondiale bierindustrie. Hoewel beide continenten belangrijk blijven – de Rabobank verwacht een jaarlijkse groei van 3,6 procent in Azië en 2,9 procent in Zuid-Amerika – liggen de belangrijkste kansen voor brouwers in Afrika. Doordat de bevolking van het continent in rap tempo toeneemt en het algemene welvaartsniveau stijgt, groeit de groep van potentiële bierdrinkers.

Brouwers die van die groei willen profiteren zullen volgens de bank wel strategisch moeten handelen. Producenten als Heineken, Castel en SAB Miller (onder meer Grolsch) hebben al een sterke marktpositie op het continent. Zo meldde Heineken eerder deze maand in Kenia en het oosten van Afrika sterk te willen groeien. In 2011 kocht het concern twee brouwerijen in Ethiopië en bouwt daar nu een derde.

Nieuwkomers op de Afrikaanse markt doen er volgens het rapport goed aan om in eerste instantie te beginnen met export naar specifieke landen. Het opzetten van lokale brouwerijen is volgens de Rabo-analisten duur en lastig. Zo zijn ingrediënten en verpakkingsmateriaal vaak moeilijk aan te voeren en is het elektriciteitsnet in Afrikaanse landen niet altijd even stabiel. Pas wanneer een merk voldoende marktaandeel heeft weten te veroveren, is lokale productie een zinvolle volgende stap, concludeert de bank.

Een tweede reden om te beginnen met export is dat het imago van geïmporteerd bier in Afrika stukken beter is dan dat van lokaal gebrouwen pils. Een toename in het aantal buitenlandse brouwerijen op Afrikaanse bodem kan daar volgens de bank wel verandering in brengen.

De groei in Afrika, Azië en Zuid-Amerika compenseert voor veel brouwers de teruglopende bierverkoop in Noord-Amerika en Europa. Die ‘volwassen’ markten zijn voor bierproducenten steeds minder interessant. De vraag is er de afgelopen jaren gestagneerd. Een land als Duitsland kampt zelfs met een overschot. De kans dat dit zal veranderen acht de Rabobank klein. Westerse consumenten vaker voor andere dranken, zoals wijn en cider. Ook uit gezondheidsoverwegingen laten ze pils vaker staan.

In absolute zin blijft Afrika voorlopig een relatief kleine afzetmarkt. Dat komt vooral door het loonniveau. Een doorsneewerknemer in Tanzania moet vijf uur werken om een biertje te kunnen betalen, in Noord-Amerika een kwartier.

    • Harrison van der Vliet