Ook Franse satelliet ontwaart mogelijke sporen vermist vliegtuig

Op een groot videoscherm in Kuala Lumpur wordt stilgestaan bij de passagiers van het vliegtuig en hun naasten. Foto AFP / Mohd Rasfan

Op Franse satellietbeelden zijn voorwerpen te zien die mogelijk afkomstig zijn van het Maleisische passagiersvliegtuig dat nu twee weken vermist is. Dat hebben de Maleisische autoriteiten zondag laten weten, meldt persbureau AP. Gisteren maakte China al bekend over satellietbeelden te beschikken waar mogelijk brokstukken op stonden van Malaysia Airlines-vlucht 370.

De Boeing-777 met 239 mensen aan boord verdween in de nacht van 7 op 8 maart ergens tussen Maleisië en Vietnam van de radar. Sindsdien is een grote zoekoperatie op touw gezet, waarbij het zoekgebied telkens wordt aangepast en uitgebreid. De focus ligt nu op een deel van de zuidelijke Indische Oceaan.

Verschillende satellietbeelden, maar nog steeds geen spoor

De afgelopen tijd werd meermalen hoopvol gemeld dat het spoorloze toestel op satellietbeelden te zien zou zijn. Dat liep steeds uit op een teleurstelling.

Chinese satellietbeelden tonen ‘brokstukken’ in zee bij Vietnam - ze bleken niet aan het vliegtuig toe te behoren. Foto AP / Chinese State Administration of Science, Technology and Industry for National Defense

De nieuwe satellietbeelden, die overigens wel vaag en onduidelijk zouden zijn, zijn door de Fransen gedeeld met Maleisië. De “mogelijke objecten” die erop te zien zijn, liggen “in de buurt” van de plek in de Indische Oceaan waar de satellietbeelden van Australië en China ook mogelijke brokstukken signaleerden. De beelden zouden vrijdag zijn gemaakt. Het verschil in afstand tussen de vermeende vindplekken op de Chinese en Franse beelden is 930 kilometer. Ook de afmetingen van de objecten (22 bij 13 meter) zouden ongeveer overeenkomen.

De Boeing 777 was onderweg van Kuala Lumpur naar de Chinese hoofdstad Peking. Na het opstijgen (0.41 uur Nederlandse tijd, geplande aankomst 6.30 uur) werd het contact met de luchtverkeersleiding verbroken (1.21 uur Nederlandse tijd).

Het vliegtuig zou na het uitschakelen van de communicatie nog vier uur zijn doorgevlogen. Het toestel kan expres van de radar zijn gevlogen naar een andere locatie. Ook veranderde vlucht MH370 volgens radarsignalen flink van hoogte en paste het vliegtuig meerdere keren zijn route aan.

Vijf landen zoeken mee

Tot nu toe zijn alle zoektochten, waarbij zowel vlieg- als vaartuigen werden ingezet, vruchteloos geweest. AP zette op een rijtje welke landen allemaal meedoen en met wat voor materieel:

  • Australië coördineert de zoektocht op 2.500 kilometer afstand van Perth. Het heeft een bevoorradingsschip van de marine, twee militaire en vier niet-militaire vliegtuigen ingezet
  • China levert twee vliegtuigen, drie oorlogsschepen en een ijsbreker.
  • Japan doet mee met twee Orion-vliegtuigen
  • Nieuw-Zeeland draagt bij met één Orion-toestel
  • De Verenigde Staten hebben een P8 Poseidon-vliegtuig gestuurd.

Ook zoektocht naar motief

Het vermissingsraadsel beperkt zich niet tot de locatie van het vliegtuig. Wie heeft bijvoorbeeld het communicatiesysteem uitgeschakeld en waarom? Het lijkt om een kaping te gaan, al worden alle mogelijkheden nog onderzocht.

Lees ook het stuk: Tien dagen van de radar. Waar kan het vliegtuig van Malaysia Airlines zijn?

    • Laura Klompenhouwer