Zolders vol interessante spullen

Voor de eerste NRC-veiling haalden lezers hun verborgen schatten tevoorschijn. Het moet een soort „Marktplaats voor de culturele elite” worden.

Een beeldhouwwerk dat niet zou misstaan in de collectie van het Museum of Modern Art in New York. Een intrigerende brief van John F. Kennedy. En een kaart met de handtekeningen van de drie Beatles, Lennon, Harisson en McCartney, plus een krabbel van drummer Jimmie Nicol, die hij waarschijnlijk niet zelf zette maar die vermoedelijk door Paul McCartney erop gekrabbeld is (want: met spelfouten). Nicol, de tragische vijfde Beatle, speelde in 1964 als vervanger van de zieke Ringo Starr elf dagen mee met de Beatles en proefde zo even aan wereldroem – waar hij de rest van zijn leven last van zou hebben.

Op zondag 6 april is de eerste verkoop van NRC Veilingen, ‘het veilinghuis voor en door lezers van NRC Handelsblad’. Op zaterdag 14 december verscheen een oproep in de krant. Of u een verborgen schat in huis heeft waarvan u afstand wilt doen? De krant zou op zoek gaan naar een andere lezer die uw stuk onderdak wil bieden.

Meer dan vijfhonderd lezers reageerden. Er kwamen bijzondere kunstwerken, antiquarische boeken, historische documenten en andere waardevolle dan wel curieuze objecten van zolder. Maar Adams Amsterdam Auctions, het veilinghuis dat de veiling voor de krant organiseert, moest ook streng zijn. Prullaria, ‘tientjesboeken’, staaltjes huisvlijt van zondagsschilders en een ‘ets’ van M.C. Escher bleven op de zeef liggen. Die laatste zou een richtprijs van 28.000 euro hebben gekregen, als het niet om een gefotokopieerde vervalsing was gegaan.

Adams-directeur Piet van Winden is de bedenker van NRC Veilingen. „Een Marktplaats voor de culturele elite, dat staat mij voor ogen, maar dan beter geregeld en beter gewaarborgd.” Doordat grote veilinghuizen zich steeds meer richten op de bovenkant van de markt, ontstaat volgens Piet van Winden ruimte voor initiatieven daaronder. Bovendien biedt de digitalisering volgens hem mogelijkheden mensen te bereiken die nog nooit overwogen iets te laten veilen, of op een veiling iets te kopen.

Een verbintenis met een krant leek hem kansrijk: „Een kwaliteitskrant heeft lezers met zolders vol interessante goederen. Wij hebben de kennis die te taxeren en te beschrijven. En wij beschikken over een internationaal veilingplatform.”

Rien van Beemen, algemeen directeur van NRC Media, omarmde het idee. „Een veilinghuis sluit naadloos aan bij de belangstellingswereld van onze lezers. De krant is tegenwoordig méér dan brenger van het nieuws. En die andere activiteiten, zoals ook onze webshop en wijnclub, maken het mogelijk om hoogwaardige nieuwsproducten te blijven maken.”

De veiling zal tegelijk online en in een veilingzaal plaatsvinden. Op zondag 6 april is de fysieke veiling in het NRC Café in Amsterdam. Digitaal wordt geveild via de website van het Amerikaanse Invaluable, te bereiken via nrcveilingen.nl.

Voor de eerste NRC Veiling selecteerde Adams 180 voorwerpen met een gezamenlijke waarde van ruim 600.000 euro. „Voor zo’n bedrag doet Christie’s de deur nog niet open”, zegt Van Winden. Het aanbod is evenmin vergelijkbaar met dat op veilingsites als Marktplaats. „Bij ons hebben experts het aanbod gekeurd en deugen de beschrijvingen. En wij bieden garantie: als iets niet blijkt te zijn wat we beloven, dan maken we de koop weer ongedaan.”

Zowel Van Winden als Van Beemen spreekt van een pilot. „Als de vingers bij de eerste veiling niet omhoog gaan, zullen we ons moeten bezinnen”, zegt Van Winden. De veilingmeester is echter optimistisch. De fysieke uitwisseling van goederen is enorm aan het veranderen, zegt hij, en digitaal heeft de toekomst.

    • Arjen Ribbens