Suikerstop

Suiker is een dikmaker en je kunt er diabetes van krijgen. Zeven strategieën voor een suikerarm huishouden.

Suiker is gif. Tot dat inzicht komen steeds meer voedingsexperts. De WHO, de hoogste gezondheidsorganisatie, werkt aan een richtlijn om de energie-inname uit suiker te halveren, van tien procent naar vijf procent van de dagelijkse voeding.

First Lady Michelle Obama lanceerde eind februari een initiatief om op Amerikaanse verpakkingen van etenswaren duidelijker te vermelden hoeveel suiker er in zit. Verontruste artsen uit Anglo-Saksische landen richtten vorig jaar de ‘Action on Sugar’ beweging op en stellen ook een halvering voor.

Het Nederlandse anti-suiker activisme is minder georganiseerd, maar op talloze websites en blogs en in kookboeken over voeding wordt suiker verketterd.

De tijd is kennelijk rijp voor actie.

De klacht is niet zozeer dat de inname van suiker stijgt, want dat valt wel mee. Het wetenschappelijke bewijs wordt steeds harder dat het huidige consumptieniveau al funest is. Hoe minder suiker, hoe beter, want de dosis maakt het gif.

Hoe is de suikerconsumptie te halveren?

Hoeveel suiker eet jij op een dag? Vul de test in voor een gemiddelde dag. Wij geven je een idee van hoeveel suiker je consumeert, gebaseerd op gemiddelde suikergehaltes en gemiddelde porties.