... NS-baas brandt z’n voorganger af

Nee, het vertrek van Bert Meerstadt als topman van de Nederlandse Spoorwegen vorig jaar, had niets te maken met het fiasco rond de Fyra. Wie dat beweert, krijgt onmiddellijk een boze voorlichter aan de lijn. Deze week bleek dat Meerstadts opvolger, Timo Huges onverbiddelijk wil afrekenen met de erfenis van zijn voorganger. Hij acht diens claims op de Fyra-bouwer AnsaldoBreda kennelijk zo wankel dat hij besloot tot een schikking met de Italianen. Voor 125 miljoen euro stuurt hij de 16 hsl-treinen terug naar Pistoia. Per saldo, zo rekenden diverse media uit, kost het Fyra-drama de NS honderden miljoenen en ze heeft nog steeds géén supertreinen in de vloot. Het is duidelijk dat Huges met de schikking een punt wil zetten achter een slepende affaire. In wezen neemt hij nu ook nadrukkelijk afstand van het beleid van zijn voorganger Meerstadt – die koos voor de aanval. Het is onwaarschijnlijk dat de huidige NS-topman, en de raad van commissarissen, nog achter de kwalificatie staan die bij het vertrek van Meerstadt werd verkondigd: hij was „een buitengewoon kundig en succesvol leider”.