Het beest van Obama

Tal van limousines zullen te bewonderen zijn tijdens de Nuclear Security Summit in Den Haag. Maar stuk voor stuk vallen ze in het niet bij de dienstauto die de Amerikaanse president meeneemt vanuit de VS. De bijna 5,5 meter lange, speciaal gebouwde Cadillac hoort alleen al door zijn gewicht van achtduizend kilo bij de buitencategorie.

De auto, die The Beast wordt genoemd, reist in een eigen vliegtuig, een Boeing C17 Globemaster III van de Amerikaanse luchtmacht. Vanwege zijn enorme tonnage en omvang is Obama’s Cadillac gebouwd op het onderstel van een lichte vrachtwagen, de GMC Topkick. Binnen de wielbasis van 4,29 meter kan een standaard Volkswagen Golf parkeren en met 1,77 meter is de auto van Obama maar liefst dertig centimeter hoger dan een Mercedes-Benz S-klasse, die hier in Europa toch als een grote auto wordt gezien.

Sinds Kennedy meer bescherming

Het zal duidelijk zijn dat de presidentiële Cadillac vooral zo groot en zwaar is vanwege veiligheidsaspecten. Sinds de moord op president John F. Kennedy in 1963 is er meer en meer aandacht besteed aan het protectieniveau van de presidentiële limousines, waarbij de vaste leveranciers van het Witte Huis – Lincoln (van Ford) en Cadillac (van General Motors) – regelmatig stuivertje wisselden. Sinds 1993 heeft Cadillac het pleit echter gewonnen. Voor de in dat jaar aangetreden Bill Clinton bouwde Cadillac een Fleetwood vanaf de bodemplaat op als presidentiële limousine. En toen George W. Bush in 2001 eveneens voor een handgebouwde Cadillac koos, was de kogel door de kerk.

The Beast van Obama is het summum op het gebied van presidentieel vervoer. Het interieur kan, naast de president, nog maximaal zes mensen herbergen. Obama heeft een speciale stoel rechts achterin, en de beschikking over een desktop- en een laptop-computer en een telefoon die permanent verbinding heeft met vicepresident Joe Biden en met het Pentagon. Die verbindingen worden verzorgd vanuit één van de vele zwarte SUV’s die, gevuld met veiligheidsagenten, de presidentiële Cadillac altijd omringen.

De auto is bestand tegen aanvallen met chemische wapens of gifgas (er is een eigen luchtverversingssysteem) en de carrosserie heeft een structuur van titanium, aluminium en keramische materialen en bestaat verder vooral uit gepantserd staal. The Beast is ook geluiddicht. Wil Obama toch buitengeluiden horen, dan kunnen de microfoontjes worden aangezet.

De grootste dieselmotor

Om het geheel in beweging te krijgen is er gekozen voor de grootste dieselmotor die General Motors kan leveren. Een 6,5 liter, achtcilinder diesel. Het brandstofverbruik wordt niet vrijgegeven, maar een Witte Huismedewerker heeft zich wel eens laten ontvallen dat de presidentiële limo „drinks fuel at a rapid rate”. Eén op drie lijkt het hoogst haalbare verbruik.

The Beast mag alleen worden bestuurd door speciaal getrainde agenten. Die kunnen een J-Turn maken. Dat is, als de Cadillac wordt aangevallen, hard achteruitrijden om de auto vervolgens met een zorgvuldig getimede stuurbeweging in een gecontroleerde 180 graden slip te brengen.

Harder dan 95 kilometer per uur kan de loodzware presidentiële limo niet rijden. Dat zal op het traject Schiphol-Den Haag nog wennen zijn voor de Nederlandse motoragenten die The Beast mogen escorteren.

    • Guus Peters