Bevallen? Met politie-escorte

Bij Rijkswaterstaat geldt de nucleaire top in Den Haag als „de grootste verkeersmanagementoperatie ooit”.

Projectleider Pieter van der Veen heeft al de nodige informatieavonden achter de rug. Laatst sprak de Rijkswaterstater tweehonderdvijftig man toe in Noordwijkerhout. „De sfeer is meestal goed”, zegt hij. „De mensen begrijpen dat er wegen worden afgesloten en dat ze zich moeten aanpassen. Velen beseffen dat het bijzonder is, en goed voor Nederland, dat de nucleaire top hier wordt gehouden.”

Vroedvrouwen in de Randstad hebben gevraagd of ze nog op tijd bij hun bevallende cliënten kunnen komen. „Een kwestie van lokaal regelen. Ik ken vroedvrouwen die onder politiebegeleiding gaan werken.” De bloemenveiling in de Bollenstreek gaat de bedrijfsvoering aanpassen. „Dat betekent afspraken maken met afnemers.” Een man uit Wassenaar brengt als vrijwilliger maaltijden rond, maar kan tijdens de top de afgesloten Rijksstraatweg niet oversteken. „Hij haalt de maaltijden straks bij een fietstunneltje op.”

Bij Rijkswaterstaat geldt de nucleaire top in Den Haag als „de grootste verkeersmanagementoperatie ooit”. Niet alleen worden gedurende twee perioden tijdens twee dagen wegen afgesloten, van zondagmiddag tot maandagmiddag en van dinsdagmiddag tot woensdagochtend vroeg, ook zijn liefst 38 omleidingen ingesteld. Er komen drieduizend verkeersborden aan te pas. Alle maatregelen zijn besproken met de provincies en de gemeenten.

Uitgangspunt voor Rijkswaterstaat was een „balans” vinden tussen enerzijds de maatregelen om de veiligheid te garanderen van de regeringsleiders, en anderzijds de hinder voor de rest van Nederland te beperken. „Veel landen willen een lege, veilige route voor hun wereldleiders”, zegt Van der Veen, „maar de maatschappij moet wel kunnen doordraaien.”

Als beste voorbeeld voor die aanpak geldt de huur van een apparaat, een quick moveable barrier, dat in een mum van tijd een betonnen rijbaanscheiding kan aanbrengen en weer weghalen. Onder meer door de inzet van deze noviteit kan er tussen maandagmiddag en dinsdagmiddag op de snelweg tussen Amsterdam en Den Haag, de A4, in beide richtingen op alle vijf banen worden gereden.

Een andere manier om tijdens de top toch te kunnen blijven doorrijden is de inzet van 35 takelwagens die vlakbij snelwegen worden gestationeerd. Zo zijn ze bij ongevallen binnen maximaal tien minuten ter plaatse om de weg snel vrij te maken. Ook rijden 51 weginspecteurs permanent op de motor rond, twee keer zo veel als normaal.

Voor weggebruikers in de Randstad gelden tijdens de nucleaire top drie belangrijke tips. 1. Werk thuis of buiten de Randstad. 2. Reis buiten de spits. 3. Ga met het openbaar vervoer, en dan ook het liefst buiten de spits want ook de NS vreest volle treinen. Deze wenken moeten veel drukte voorkomen. Vervolgens treedt een „verdringingssysteem” in werking. Als het verkeer vastloopt op de snelweg A4 van Amsterdam naar Den Haag, waar maar twee van de vijf rijstroken beschikbaar zullen zijn, dan treedt de omleiding via de A2 en de A12 in werking. Als ook deze volloopt, treden omleidingen in wijdere kring in werking. Als automobilisten vanuit Amsterdam naar Rotterdam in hun omleiding over de A2, de A27 en de A15 tot stilstand komen, worden ook reizigers vanuit Groningen en Eindhoven naar de Randstad omgeleid.

De kosten van de operatie bedragen naar schatting 2,5 miljoen euro, het overwerk van bestaand personeel niet meegerekend. Het geld wordt besteed aan het de inzet van takelwagens, de huur van de mobiele barrier, de extra verkeersborden en de inzet van gemeentelijke verkeersregelaars, voor in steden als Den Haag en Leiden. De borden zijn in elke gemeente hetzelfde. „Het moet herkenbaar zijn. Het is een totaalplan”, aldus Pieter van der Veen.

    • Arjen Schreuder