Parijs (slot): praktische kleding uit de modesupermarkt

In de schappen lagen honderden producten met aan Chanel refererende namen als Jambon Cambon en Little Black Tea, en sommige daarvan waren 30 procent ópgeprijsd. Voor de show van najaarscollectie 2014 had Karl Lagerfeld het Grand Palais dinsdag omgetoverd tot een levensgrote supermarkt. Een hilarisch vervolg op zijn vorige show, waarvoor hij een enorme galerie had laten optrekken, inclusief zeventig ‘kunstwerken’ – deze show zou je kunnen zien als een hommage aan pop-art.

Maar Lagerfeld raakte ook aan een belangrijke ontwikkeling in de mode; er waait een realistische wind op de catwalks. De kleding die de afgelopen weken te zien was bij de pret-a-portershows in Milaan en Parijs is qua prijs dan wel nog steeds onbereikbaar voor veel vrouwen, maar wel van het soort dat daadwerkelijk gedragen kan worden door vrouwen van bijna alle leeftijden, en dat was bij Chanel niet anders. Onder Chaneljasjes kwamen kledingstukken die dicht in de buurt van jogging- en huispakken kwamen, en net als in de laatste haute-coutureshow liepen alle modellen op sportschoenen.

Dé show van de modeweek voor najaar 2014 was het debuut van Nicolas Ghesquière voor Louis Vuitton. Zijn voorganger Marc Jacobs liet, met als Lagerfeld, voor elke show weer een ander uitzinnig decor bouwen – ooit werd zelfs speciaal voor een show een complete stoomtrein gefabriceerd – maar hij brak met die traditie door te kiezen voor een eenvoudige witte ruimte. Ook zijn mode was relatief simpel. Bij zijn vorige werkgever, Balenciaga, maakte hij naam met extreme silhouetten en vernieuwend stofgebruik.

De stevige stoffen en leer herinnerden daaraan, maar Ghesquières collectie was een van de toegankelijkste die hij ooit maakte: korte, wijde rokken in een A-lijn met laarzen eronder, smalle leren jasjes, strakke broekjes met een zeer hoge taille, tops met stijlvolle, abstracte verwijzingen naar Tiroler truien en trainingsjacks. De uitbundige ontwerpen van Jacobs werden gretig gekopieerd door grote ketens, maar nauwelijks geproduceerd. Dat zou deze collectie zomaar kunnen veranderen.

Bij Hermès bouwt Christophe Lemaire, sinds 2011 de creatief directeur van het luxehuis, seizoen na seizoen verder aan een understated, intens chique stijl. Zijn najaarscollectie was een van zijn beste. In rustige, doordachte ontwerpen als oversized pakken en jassen, wijde rokken met asymmetrische zoom en mouwloze jurken kwamen de topmaterialen als dubbele kasjmiers en (krokodillen)leer optimaal tot hun recht.

Alle vrouwen die houden Lemaires stijl, maar voor wie Hermès onbereikbaar is, kunnen terecht bij Lemaires eigen lijn, die een stuk betaalbaarder is, en net zo smaakvol en rustig. Voor dit najaar had die op elegante rokken tot bijna op de enkel met een ‘trenchcoatceintuur’, wijde jassen en trenchcoats, culottes (wijde, korte broeken) van tricot of dikke wol, in rustige tinten als zwart, gebroken wit en beige.

Het was nauwelijks goed te zien, zo hard snelden de modellen voorbij, maar Riccardo Tisci, de ontwerper van Givenchy, was dit seizoen in topvorm. Supervrouwelijke, bewerkelijke jurkjes in een jarenveertigsilhouet met dierenprints, broeken met spannende contrasterende banden op de zakken, fraaie jassen waarin verschillende bontsoorten samenkwamen. De benen van de modellen waren nou eens niet bloot, maar net als in de echte wereld bedekt met panty’s.

Wat wil de klant van Maison Martin Margiela? Kleren die zoveel mogelijk lijkt op die van de oprichter van het modehuis, die het zo’n vier jaar geleden verliet. Dat komt goed dit najaar: een groot deel van de collectie was gebaseerd op zijn beroemde jasje uit 1989, een colbert met een opstaand schoudertje dat voor de natuurlijke schouderlijn is geplaatst zodat de vorm van de schouder van de draagster door de mouw heen te zien is; het zat ook in de collectie die het modehuis vorig jaar voor H&M samenstelde. In de nieuwe najaarscollectie, die grootdeels is gemaakt van Britse tweed, is het ook weer volop te vinden. In de originele uitvoering, maar ook knielang of als dikke jas, en zelfs als lammyjas.

Fotografie: Peter Stigter (teampeterstigter.com)
Gedeeltelijk eerder geplaatst in NRC Handelsblad.

Chanel

Louis Vuitton

Hermès

Christophe Lamaire

Givenchy

Maison Martin Margiela

    • Milou van Rossum