Nike verrast beurs met sterk kwartaal

Nike viert zijn successen bombastisch. Zo is Air Max-liefhebbers wereldwijd gevraagd om het kussenachtige schoeisel collectief te dragen op 26 maart: ‘Air Max Day’. Op die dag in 1987 kwam de eerste Air Max op de markt. En in april wordt de tiende verjaardag van de Nike Free gevierd met de gelijktijdige lancering van drie nieuwe modellen.

Gisteren was de sportschoenmaker wederom in feeststemming. De nieuwe cijfers bleken beter te zijn dan de verwachting op Wall Street. De omzet steeg het afgelopen kwartaal met 13 procent naar 7 miljard dollar (ruim 5 miljard euro).

Huismerk Nike deed het goed met 14 procent. Ook Converse zag een stijging: 16 procent. De winst per aandeel was 76 dollarcent, 4 procent méér dan een jaar geleden, waarmee de verwachtingen van analisten werden overtroffen.

Schoeisel is het topproduct, en in de belangrijkste afzetgebieden – Noord-Amerika, Europa en China – stijgt de verkoop met 10 tot 27 procent. Het bedrijf kan bovendien wijzen op een beurskoers die het afgelopen jaar 43 procent omhoog is gegaan; aanzienlijk beter dan de indexen. Het aandeel wordt in New York verhandeld voor bijna 80 dollar; gisteren steeg het licht, anticiperend op de cijfers die na de sluiting van de beurs werden gepubliceerd.

Innovatie is een sleutel tot groei en al sinds 1964 beheerst de onderneming uit Oregon de kunst van innovatie – of weet het de suggestie van vernieuwing te wekken. Ook de nieuwe collectie Free-schoenen – lichte sneakers voor dagelijks gebruik of hardlopen – is deze week goed ontvangen in de VS. Met de steun van topatleten, die de schoenen vroegtijdig mochten testen.

Het eerste Free-model veroorzaakte in 2004 een revolutie in de explosief gegroeide hardloopbranche. Toen begon de minimalistische ‘blootsvoets’-rage: hard lopen op licht schoeisel. Die trend duurt voort en Nike loopt er nog altijd in voorop.

Een opschepperig instinct past de onderneming. De beste voetballers en basketballers dragen kleding en schoenen van Nike, van Michael Jordan tot LeBron James, van Wayne Rooney tot Christiano Ronaldo. Een cool imago is alles in deze branche, en bekende namen maken een outfit cool.

Soms is Nike beslist niet cool. Op het aanstaande wereldkampioenschap voetbal, van 12 juni tot 13 juli in Brazilië, zal het Amerikaanse nationale team spelen in nieuwe, blauw-wit-rode Nike-shirts, met de nadruk op fel rood. De blog SportsGrid vergeleek het ontwerp met een raketijsje, en legde uit dat rood altijd de kleur van opponenten is: Rusland, China, Canada. „Waar ben je in godsnaam mee bezig, Nike?”, vroeg de sportblog.