bloemetjes kijken, literair festival en Jeff Wall in het Stedelijk

Still uit de trailer van de nieuwe animatiefilm van de beroemde Amerikaanse animator Bill Plympton, die deze week het Holland Animation Film Festival in Utrecht opende. Screenshot Youtube.com

Laat je niet tegenhouden door dat spatje regen vanochtend, en ga dit weekend bloemetjes kijken in de Keukenhof. Of verdiep je in de Nuclear Security Summit in Den Haag met het internationale technologiefestival Border Sessions.

GAAN // Border Sessions

zondag 23 maart, 14-17u, stadhuis, Den Haag, toegang gratis met gereserveerde kaarten

De Nuclear Security Summit is misschien niet voor gewone stervelingen toegankelijk, dat betekent niet dat die niet ook willen nadenken en meediscussiëren over nucleaire dingen. Ook daarvoor moet je dit weekend in Den Haag zijn, want het Haagse literatuur- en muziekfestival Crossing Border organiseert Border Sessions, het kleinere internationale technologiefestival. Daar staan vragen als hoe we massavernietigingswapens inzetten zonder dat ze onszelf vernietigen en of we op de rand van een nieuwe wapenwedloop staan centraal.

Onder meer de Amerikaanse schrijver en journalist Eric Schlosser presenteert zijn nieuwe boek Command and Control en nucleair-expert Joseph Cirincione toont zijn ideeën over het belang van de Summit. Julian Borger, de expert op het gebied van de diplomatie en kernzaken bij The Guardian, leidt de Sessions. Misschien wel extra speciaal is de komst van Piet de Klerk, die zich als hoofdonderhandelaar heeft bezig gehouden met alle voorbereidingen van de Nuclear Security Summit zelf.

Bekijk hier de aftermovie van Border Sessions 2013:

GAAN // Haganumfestival

vrijdag 21 maart, 19-01u, Den Haag, kaarten €5/7,50 (jongeren), €7,50/10,- (volwassenen)

Liefhebbers van het gesproken woord gaan vanavond naar het literaire Haganumfestival, in het oudste gymnasium van Den Haag. Bijzonder aan dit festival is dat Haagse scholieren naast literair gearriveerden zoals Kees van Kooten, Kluun en Jan Siebelink, Thierry Baudet en Frenk van der Linden staan. De leerlingen zijn tijdens het festival gastheer, spreker, zanger, schrijver, rapper, dichter, dj en acteur. Zij laten vaardigheden zien die zij de afgelopen weken hebben opgedaan in de masterclasses.

Bekijk hier een verslag van een eerdere editie:

GAAN // Bloemetjes kijken

Keukenhof, Lisse, open t/m 18 mei, kaarten €15,-

Laten we eerlijk zijn: wie wordt er niet blij van een bos bloemen? En waar beter bloemetjes kijken dan in ‘s lands bekendste bloemenparadijs, de Keukenhof in Lisse, dat sinds gisteren weer open is. Dit jaar bestaat het bloemenpark 65 jaar en daar hoort het thema ‘Holland’ bij. Want “Holland = Tulpen = Keukenhof”, aldus het park, dat in de acht weken dat het open is zo’n 800.000 bezoekers verwacht.

Uiteraard staat de tulp in dit themajaar centraal. Zo is er in het Juliana Paviljoen een nieuwe interactieve tentoonstelling ingericht over de historie van de tulp. In de Historische Tuin bloeien authentieke tulpen uit de zestiende en zeventiende eeuw.

Naast bloemen is er ook kunst te zien in het park. Elk voorjaar krijgen 50 kunstenaars de gelegenheid om een of meer van hun kunstobjecten te laten zien. Morgenmiddag om 15.00u opent de Kunsttentoonstelling.

Dit jaar rijden er speciale ‘tulpenbussen‘ van vervoerder Arriva. Bezoekers kunnen op Schiphol en Leiden Centraal overstappen op de zogeheten Keukenhof Express.

KIJKEN // Holland Animation Film Festival

t/m zondag 23 maart, Utrecht, losse kaartjes vanaf €6,50

Nog tot en met zondag kun je in Utrecht naar het Holland Animation Film Festival. De nieuwe lange animatiefilm Cheatin’ van de beroemde Amerikaanse animator Bill Plympton (67) opende deze week het festival. NRC-recensent Dana Linssen schreef (10ct) dat we Plympton misschien al wel kennen zonder dat we het doorhebben. Plympton maakte namelijk animatieclips voor Kanye West en Weird Al Yankovic. Linssen:

“We kunnen misschien even niet op zijn naam komen, maar zijn wrede, surrealistische pasteltekeningen met een scherp randje staan in het geheugen gegrift. [...] Of Plympton nou kippen, honden of roodaangelopen burgermannetjes tekent, zijn stijl is onmiskenbaar: zijn zachte potloodkleuren brengen de meest groteske transformaties voort. Zijn humor is hard en fysiek.”

Linssen interviewde (10ct) Plympton over zijn werk. Over zijn nieuwe film zegt hij het volgende:

“Cheatin’ gaat ook over de grenzen van het lichaam, en de grenzeloosheid van je gevoelens. Daarom zoek ik naar een vloeiende stijl, waarin je als het ware het lichaam in kunt gaan, iemands oog in kunt gaan en worden wat hij ziet. Als ik personages verzin, dan wil ik helemaal in ze kruipen. Ik wil dat mijn werk grillig en onvoorspelbaar is.”

GAAN // Jeff Wall in het Stedelijk

nog te zien t/m 3 augustus, Stedelijk Museum, Amsterdam

Het Stedelijk Museum in Amsterdam toont een overzicht van het werk van de Canadese fotograaf Jeff Wall (Vancouver, 1946), volgens het museum “één van de meest toonaangevende kunstenaars van deze tijd”. De tentoonstelling gaat over Walls werk vanaf 1996, met zowel recent kleurenwerk als zwart-wit foto’s. Het museum selecteerde ruim veertig werken uit de periode 1996-2013, waaronder het nieuwe, nooit eerder getoonde tweeluik Summer Afternoons (2013).

Wall staat bekend om zijn “monumentale lichtbakken”, ingelijste kleurendia’s die van achteren worden verlicht door tl-buizen, en die je misschien wel kent uit de reclamewereld. Vooral Walls werkwijze is bijzonder, schreef (10ct) Hans den Hartog Jager eerder in NRC Handelsblad: hij neemt namelijk nooit zomaar een foto.

“[Walls] uitgangspunt is bijna altijd een gebeurtenis die hij ooit heeft waargenomen [...], maar waar hij op dat moment geen foto van nam. Pas als zo’n tafereel in zijn hoofd blijft hangen, lang genoeg om hem zelf te prikkelen, besluit Wall tot een ‘re-make’. Dat doet hij niet zomaar, terloops, maar zo realistisch en perfect als hij maar kan. Wall bouwt hele filmsets om één foto te maken: hij zoekt modellen, huurt decorbouwers en belichters en zet digitale technieken in om die ene gebeurtenis, dat ene beeld zo betekenisvol mogelijk te reconstrueren – en dan drukt hij af.”