Creatief met codes

Wat kun je dit weekend doen? Rolinde Hoorntje spot trends en tipt.

Kan een computer zelf beats maken? Kun je live jammen zonder software? Ja, dat kan als je tijdens een optreden zelf de code schrijft. Morgen organiseert Coded Matters de eerste ‘Algorave’ in Amsterdam. Het concept, een combinatie tussen live programmeren en een rave, is ontwikkeld door de Brit Alex McLean. Op de Stubnitz – de gruizige partyboot die door de gemeente Amsterdam werd weggestuurd van de NDSM-werf wegens drugsoverlast – organiseerde hij de eerste Algorave in Groot-Brittannië. Techies en technonerds verzamelden zich rond de jaarwisseling op het vrachtschip voor de kust bij Brighton. Op vier grote schermen vlogen codes als #include <stdio.h> in lange rijen voorbij. Geheimtaal, die kennelijk voorschreef hoe de muziek zich ter plaatse ontwikkelde: van glitch pop tot hyperritmische techno, 8-bits klanken uit een oude Atari en hysterische pianomuziek.

And then you doubleclick on the tinderbox.” In de filmzaal van de Melkweg volgt een groepje vj’s en programmeurs twee weken eerder de handelingen van Simon Geilfus op het scherm. Vj Geilfus geeft een workshop live coding tijdens muziekfestival 5 Days Off. De ‘tinderbox’ is geen mapje met potentiële dates, maar een verzameling codes, die deelnemers kunnen gebruiken om tijdens een optreden computerprogramma’s te schrijven die muziek produceren.

Waarom zou je dat willen doen? Er bestaat al genoeg gebruiksvriendelijke software die het producers mogelijk maakt om live te componeren. Maar dan ben je gebonden aan standaardknoppen en -elementen, legt Geilfus uit. „Je voelt je niet vrij.”

Een algorave slaat een brug tussen mensen die creatief met code en creatief op de dansvloer willen zijn, tussen nerds en clubbers. De muziek is onvoorspelbaar omdat er vaak algoritmes worden geprogrammeerd, legt organisator Jarl Schulp van Coded Matters uit. Zij zijn onvoorspelbaar en bepalen zelf wanneer de computer zingt. Delete bepaalde onderdelen van de code en de muziek kan plotsklaps stoppen of juist doorgaan in een onnavolgbaar ritme.

Schulp verwoordt het als volgt: live produceren met bestaande software kan je vergelijken met het aan en uitzetten van partijen in een concertbak; werk je met live coding dan ben je dirigent van je eigen free jazz orkest.