Zuipende zielen

Sterrencasts (denk: Meryl, Julia, Sylvester en Robert) garanderen geen briljante film // En Kevin Costners charisma redt geen prutswerk // Regisseur David Lowery, die kan wat!

Drama //

August: Osage County

Filmmakers hebben een opmerkelijke voorliefde voor de stukken van de succesvolle toneelschrijver Tracy Letts. Eerder werden zijn Bug en Killer Joe verfilmd door William Friedkin, nu volgt August: Osage County – een film op grotere schaal en met grotere namen dan die voorgangers, al was Killer Joe wel het begin van de transformatie van Matthew McConaughey tot Oscarwaardig acteur.

Letts is een toneelschrijver die het meer moet hebben van een meedogenloze visie op de menselijke natuur en zwarte humor dan van originaliteit. Zijn stukken gaan over decadente, drinkende, verloren zielen in het diepe zuiden van de VS, die te dicht op elkaars lip zitten en elkaar de tent uitvechten.

Bij de overgang van theater naar bioscoop is het stuk met een uur ingekort en dat lijkt de reden waarom veel personages, en ze zijn met veel, weinig contouren krijgen. Ook lijkt regisseur John Wells te hebben geaarzeld of hij een rechttoe-rechtaan drama wilde maken, of een duistere komedie. Nu hinkt de film over een familie die weer bij elkaar komt als de vader verdwijnt, te veel op twee benen. De vrouwen zijn voornamelijk karikaturen, in een film die niet voor een karikaturale aanpak durft te kiezen. Dat schuurt.

Blijft over: een aantal uitstekende, incorrecte oneliners van de grofgebekte matriarch Streep en enkele fraaie, uitgesponnen theatrale scènes, waarin het verzamelde acteertalent los kan gaan.